קטגוריות
Uncategorized

הכנה למבחן מחוננים כיתה ו

הכנה למבחן מחוננים כיתה ו

שלב ההכנות: אינדיקציה להורים

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בפעילויות עם ילדים.

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לתת לילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. לעיתים, מומלץ לשלוח את הילד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

  • הכנה יום קודם הבחינה: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, פארק, או אפילו מסעדה. חשוב מאד שהילד ילך לישון מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד לבחינה בכריך, חטיף שוקולד ומים.

דרך יעילה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. אין סתירה בין התרומה של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

תקופת ההכנות של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד אכן מחונן. אם התלמיד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים לילד, ואולי עדיף שהילד לא יעמיק במה שקשה מדי עבורו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?

חשוב מאוד ששלב ההכנות יעבור באווירה כיפית ולא לחוצה. חשוב לתת לילד לאורך כל הזמן הרגשה שהוא חכם, ושיש לו יכולת להצליח במבחן.

אם אתם צריכים אינפורמציה על הכנה למבחן מחוננים כיתה ו הגעתם לאתר הנכון.

חשוב מאוד ששלב ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. על מנת שתהליך ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

מבחן מחוננים – רק כאשר התלמיד באמת מחונן?

מאחר שההשתתפות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא רוצה שילדו ייבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לפעמים, קורה מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן יכפו עליו את התהליך שלא בצדק.

ישנם לא מעט תלמידים נבונים, אבל לא כולם מחוננים. ניתן לאתר רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

מבחני המחוננים יתנהלו בשני חלקים. התובנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לצרף את התלמיד לתכנית מיוחדת לפי סף הקבלה שנקבע.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

כדאי לרשום גם את הילדים האחרים לפעילויות שהם מחבבים. כדאי לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

כאן תקראו מידע עשיר אודות הכנה למבחן מחוננים כיתה ו.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

על מנת לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

מבחן שלב א' נועד לעזור לצוות בית הספר לבחור את הילדים בעלי כישורים בכיתה. לאחר בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ורוצים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו לבדוק את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הכנה למבחני המחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

על מנת לטפח את הילדים המחוננים, הקימה מדינת ישראל תוכניות ייחודיות, שמטרתן לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כאשר מכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא הכנה למבחן מחוננים כיתה ו הינו מעסיק לא מעט הורים בארץ.

לרוב, תלמידים מחוננים מוציאים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי פשוט בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

רוב התלמידים המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בשביל ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן שלב ב' בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

לרוב, אחוז נתון מהילדים הניגשים למבחן של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אבל נבחנים בעקבות רצון של ההורים, ולכך, שלב ב' של הבחינות הינו מבחן הסינון הרלוונטי, המכריע מיהו מחונן. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', מוכח שהם בעלי יכולות ומוכשרים.

הוריהם של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

מאילו חלקים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל הילד למצוא מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים תרגילים על משמעות מילים: בחלק הזה, על התלמיד לבחור את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.
    1. שאלות בחשבון חלק זה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה ישנן בעיות מילוליות בנושא חשבון.

איך לפתח אצל הילד את היכולת הנדרשת למבחן מחוננים

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בנושא הכנה למבחן מחוננים כיתה ו.

בשביל שהילד יקבל ציון עובר במבחן, הילד צריך לפתח חשיבה מסוימת. כאשר הילד יפתח את סגנון החשיבה הנזקקת לבחינה, הילד יוכל לפתור פעם אחר פעם תרגילים אלו.

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. במידה ולא עוזרים לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם ילדים יכולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

עוד בנושא:

חוברות הכנה למבחני מחוננים

ספר הכנה מחוננים שלב ב

איתור מחוננים כיתה ו

מבחן מחוננים כיתה ג שלב ב

מבחן מחוננים כיתות ג מתי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>