קטגוריות
Uncategorized

איך לאבחן ילדים מחוננים

איך לאבחן ילדים מחוננים

התמודדות עם הלמידה בצורת חוויה

כאשר הוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, הילד מתמחה בסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. אין סתירה בין התרומה של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

  • הכנה 24 שעות לפני הבחינה: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, קניון, או סתם פיצרייה. חשוב מאד שילדיכם יישן מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', שוקולד ושתייה.

אם אתם צריכים מידע אודות איך לאבחן ילדים מחוננים הגעתם לאתר הנכון.

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יהיה באווירה כיפית ולא לחוצה. חשוב להעניק לילדיכם לאורך כל הזמן הרגשה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את המבחן.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לתת לילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לעיתים, שווה לשלוח את התלמיד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

ישנם גופים ומכונים שונים, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

תקופת ההכנה של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם הילד אכן מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

בזמן ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו איך לגשת אל השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, היא יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. על מנת שתהליך ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

מהו ילד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק עבורו?

יש תלמידים רבים נבונים, אבל לא כולם מחוננים. אפשר לזהות סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד תינוק.

לא נכון שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנה למבחן, רק כדי להוכיח לכולם שבנם "מחונן". לעיתים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך שלא בצדק.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

אין טעם לשלוח ילד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

המבחנים יתבצעו בשתי שלבים. מבחני המחוננים לא תוכננו על מנת לאבחן את מגוון הכישורים של הילדים, אלא כדי לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

בזמן ההתכוננות למבחן, חשוב לתת לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. מומלץ לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מחפשים מידע על איך לאבחן ילדים מחוננים? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ורוצים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

במטרה לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

בשלב הראשון, כל ילדי הכיתה יעשו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מתקיים בכיתה. לאחר בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו להעריך את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

התלמיד יגיע מוכן פסיכולוגית לקורס הפסיכומטרי כשיגדל

רוב הילדים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. עבור ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג זה בילדותם.

לרוב, תלמידים מחוננים מוציאים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

במטרה לטפח את התלמידים המחוננים, הקימה מדינת ישראל תוכניות ייחודיות, שנועדו להעניק העשרה לילדים מחוננים. על מנת לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה על איך לאבחן ילדים מחוננים.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. מבחן שלב ב' מתקיים באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם הוא מתקיים במתכונת קבוצתית.

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הוא מאתגר יותר, ודורש התמודדות מחשבתית בלחץ זמן. ההזמנות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

מבחן מחוננים שלב ב' הוא הקובע

שלב א' של המבחן היה רק סינון ראשוני. ילדים שעוברים את שלב א', הם נבונים ומוכשרים.

על סמך תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו אחוז מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והילד צריך לנחש מהי הצורה החסרה. סדרות: מציגים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה מוצאים שאלות מילוליות בנושא חשבון.
    1. תרגילים מילוליים שאלות על משמעות מילים: בחלק הזה, על הילד לנחש את המשמעות המתאימה למילה נתונה. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

כיצד לפתח אצל הילד את היכולת הנדרשת למבחן המחוננים

כשהילד יפתור שאלות שוב ושוב, התלמיד יוכל בפשטות להתגבר על שאלות מסוג זה. במידה ולא עוזרים לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם תלמידים יכולים להשתעמם ולהתעסק במעשים שטותיים.

בשביל שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, הילד צריך לפתח צורת חשיבה מיוחדת. במטרה שהילד יבין את סוג החשיבה, עליו לקרוא דוגמאות של פתרונות הקיימים בערכות הכנה, וכך לחדד את החשיבה.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בנושא איך לאבחן ילדים מחוננים.

עוד בנושא:

הכנה למבחני מיון מחוננים כיתה ב

מבחן מחוננים שלב ב דוגמא

מבחני מחוננים שלב ב כתה ב

מבחן איתור מחוננים כיתה ט

תשובות מבחן שלב א מחוננים כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>