קטגוריות
Uncategorized

הכנה לבחינת מחוננים

הכנה לבחינת מחוננים

הכנה נפשית של הילד למבחני מחוננים

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבורו. מומלץ לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

כאשר הוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, הילד מתרגל לסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. אין סתירה בין החשיבות של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

  • התכוננות יום לפני המבחן: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, פארק, או סתם מסעדה. חשוב מאד שילדיכם יישן מוקדם ערב המבחן.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד למבחן בכריך, שוקולד ומים.

אם אתם צריכים אינפורמציה על הכנה לבחינת מחוננים הגעתם למקום הנכון.

יש להגיד לילד שאמנם תהליך ההכנות הינו ארוך, אך התהליך שווה כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. יש ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

קיימים אתרים ומכונים שונים, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בפעילויות עם ילדים.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

כאשר תלמיד באמת מחונן, הלמידה לפני המבחן תהיה פשוטה ומענגת עבורו. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

ההכנה לשלב א' מעניקה לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד ילמד למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט משום שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. חשוב מאוד שהילד ילמד באופן שיהיה לו נעים.

מהו ילד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק בשבילו?

אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. התובנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לקבל את התלמיד לתכנית מסוימת על פי סף הקבלה שנקבע.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לזהות רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב ביותר להבין בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז ורק אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

מכיוון שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא רוצה שילדו ייבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

מומלץ להביא גם את שאר האחים לפעילויות שהם מחבבים. טוב לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

מחפשים אינפורמציה על הכנה לבחינת מחוננים? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו לבדוק את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

כדי לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

המבחן הראשון מטרתו לסייע לצוות בית הספר לאתר את הילדים בעלי כישורים בכיתה. בתום בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הילד יגיע מוכן פסיכולוגית לקורס הפסיכומטרי כשיתבגר

מספר מסגרות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג אחר הצהריים, ולפעמים יזומנו הילדים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כשמכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

רוב התלמידים המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יוציאו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

נושא הכנה לבחינת מחוננים הינו מטריד לא מעט הורים בישראל.

#p#כאשר יגדל התלמיד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא קשה יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ זמן. ההפניות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

בדרך כלל, אחוז נתון מהילדים הנרשמים למבחן של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אבל נבחנים בשל דרישה של ההורים, ולכך, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן האיתור האמיתי, הקובע מיהו מחונן. סביר להניח שתלמיד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יקבל ציון עובר גם את שלב א'.

על סמך תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו אחוז מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.
        1. שאלות בחשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה יש בעיות מילוליות בחשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל הילד לנחש מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

כיצד מעוררים אצל הילד את היכולת הנזקקת למבחן מחוננים

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש הרבה שאלות בעניין הכנה לבחינת מחוננים.

צורת חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. כשהתלמיד יחדד את צורת החשיבה הנדרשת לבחינה, התלמיד יצליח לפתור פעם אחר פעם שאלות מסוג זה.

כאשר הילד יפתור בעיות פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בקלות רבה להתמודד עם שאלות מסגנון זה. במידה ולא יעזרו לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם ילדים יכולים להשתעמם ולהתעסק במעשים שטותיים.

עוד בנושא:

הכנה למבחן מחוננים גן חובה כיתה א

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ד

מחוננים כיתה ד

תשובות איתור מחוננים ומצטיינים

דוגמא למבחן מחוננים שלב ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>