קטגוריות
Uncategorized

שאלות למבחן מחוננים במתמטיקה לעולים לכיתה ו

שאלות למבחן מחוננים במתמטיקה לעולים לכיתה ו

הכנה למבחני מחוננים

יש להגיד לילד שאכן יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אבל זה כדאי כי לאחר שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. יש לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, זה יכול להיות חוויה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, היא יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. מומלץ לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

בזמן ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו איך לגשת אל השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?

כאשר ילד באמת מחונן, הלמידה לפני המבחן תהיה קלה ומהנה עבורו. במידה והילד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להבין שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהילד לא יתאמץ במה שקשה מדי בשבילו, ועלול להוות לו טראומה.

ישנם גופים ומכונים למיניהם, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בפעילויות עם ילדים.

דרך מעולה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. אין סתירה בין החשיבות של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לכוון את הילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חשוב מאוד שהתלמיד יתכונן באופן שיהיה לו נעים.

אם אתם מחפשים אינפורמציה על שאלות למבחן מחוננים במתמטיקה לעולים לכיתה ו הגעתם למקום הנכון.

  • הכנה 24 שעות טרם הבחינה: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, קניון, או אפילו מסעדה. חשוב מאד שילדיכם יישן מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, שוקולד ומים.

שיטות לזהות אם ילדיכם אכן מחונן

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק על מנת להוכיח לכולם שבנם "גאון". לעיתים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

המבחנים יתבצעו בשתי חלקים. המבחנים לא תוכננו על מנת להעריך את כלל המיומנויות של התלמידים, אלא כדי לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסים שונים נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, אות למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

לא מועיל לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

כאן תמצאו מידע עשיר אודות שאלות למבחן מחוננים במתמטיקה לעולים לכיתה ו.

מומלץ לרשום גם את הילדים האחרים לפעילויות שהם אוהבים. טוב לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

תוכן המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו להעריך את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

במטרה לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבחן שלב א' נועד לסייע למורי בית הספר לאתר את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כלל התלמידים. בסוף בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל הודעה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכניות לטיפוח ילדים מחוננים

על מנת להעצים את הילדים המחוננים, הקימה מדינת ישראל תוכניות ייחודיות, שנועדו להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. כאשר מכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

רוב התלמידים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. לרוב, ילדים מחוננים יוציאו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא מידע חשוב על שאלות למבחן מחוננים במתמטיקה לעולים לכיתה ו.

לרוב, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. מבחן שלב ב' מועבר דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה מתקיים במתכונת קבוצתית.

מבחן זה בוחן את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

שלב ב': המבחן האמיתי אחרי שלב א'

על פי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו אחוז מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

לרוב, אחוז מסויים מהילדים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אבל נבחנים בשל רצון של ההורים, ולכך, שלב ב' של מבחן המחוננים הינו מבחן הסינון האמיתי, המכריע מיהו באמת מחונן. סביר להניח שילד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יצליח לעבור גם את שלב א'.

אילו חלקים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בשאלות אלו, על הילד לבחור את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל הילד לנחש מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. שאלות בחשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות בנושא חשבון.

כיצד לפתח אצל הילד את היכולת הנדרשת למבחן המחוננים

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. כשהילד יפתח את סגנון החשיבה הנדרשת לבחינה, התלמיד יצליח לפתור שוב ושוב תרגילים מסוג זה.

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. המדינה הקימה מסגרות המטפחות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בנושא שאלות למבחן מחוננים במתמטיקה לעולים לכיתה ו.

עוד בנושא:

גולות מבחן מחוננים כיתה ב

הרשמה מחוננים על יסודי

השוואת חברות הכנה לבחנסי מחוננים

מבחן מחוננים איזה גיל

האם אפשר לעשות מבחן מחוננים חוזר לכיתה ד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>