קטגוריות
Uncategorized

מבחנים הנערכים בכיתה ב לאיתור מחוננים

מבחנים הנערכים בכיתה ב לאיתור מחוננים

התכוננות למבחן לאיתור מחוננים

חשוב להסביר לילד שאמנם יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אך התהליך שווה כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. קיימת חשיבות להעניק לילדיכם כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושהוא מסוגל להצליח בבחינה.

ישנה חשיבות גדולה ששלב ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. על מנת ששלב ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

כשהוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, הילד מתמחה באופן החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. לא קיימת סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

ישנם אתרים ומכונים למיניהם, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

אם אתם צריכים אינפורמציה על מבחנים הנערכים בכיתה ב לאיתור מחוננים הגעתם למקום הנכון.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לכוון את הילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. לפעמים, שווה לרשום את הילד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

בזמן ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו איך להתמודד עם השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

כאשר תלמיד באמת מחונן, ההכנה לקראת הבחינה תהיה קלה ומהנה בשבילו. במידה והתלמיד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להבין שהתהליך אינו כל כך מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהילד לא יתאמץ במה שקשה מדי עבורו, ועשוי להוות לו טראומה.

  • הכנה 24 שעות לפני הבחינה: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, פארק, או אפילו מסעדה. חשוב מאד שהילד יישן מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', שוקולד ומים.

מבחן לאיתור מחוננים – אך ורק כשהילד באמת מחונן?

מכיוון שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שלא חפץ שילדו ייבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק כדי להוכיח לכל העולם שבנם "מחונן". לעיתים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

המבחנים יתבצעו בשתי שלבים. המבחנים לא נבנו על מנת להעריך את כלל המיומנויות של התלמידים, אלא כדי לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אינפורמציה על התכניות וטפסים שונים מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

כדאי לרשום גם את הילדים האחרים לפעילויות שהם אוהבים. מומלץ לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

כאן תקראו מידע רב אודות מבחנים הנערכים בכיתה ב לאיתור מחוננים.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

במטרה לסייע לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו להעריך את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

המבחן הראשון נועד לסייע למורי בית הספר לאתר את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. בתום בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

התלמיד יגיע מוכן נפשית למבחן הפסיכומטרי כשיגדל

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יועברו כחוג בשעות הצהריים, ולעיתים יוזמנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כשמכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

רוב התלמידים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. עבור ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, משום שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

#p#כשיתבגר התלמיד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי פשוט בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

נושא מבחנים הנערכים בכיתה ב לאיתור מחוננים הינו מעסיק לא מעט הורים בישראל.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. מבחן שלב ב' מועבר באמצעות מכון חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה מתקיים באופן קבוצתי.

מבחן זה בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו הקובע

שלב א' של מבחן המחוננים היה סינון די ראשוני. אפשר להניח שתלמיד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יצליח לעבור גם את מבחן שלב א'.

לפי תוצאות מבחני שלב ב', יופנו חלק מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

מאילו חלקים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה מוצאים שאלות מילוליות בנושא חשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל הילד למצוא מה הצורה החסרה. סדרות: מציגים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בשאלות אלו, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

כיצד מפתחים אצל התלמיד את היכולת הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. מדינת ישראל הוציאה לפועל תוכניות המטפחות את הכישורים של הילדים המחוננים.

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים לחשוב על הנושא מבחנים הנערכים בכיתה ב לאיתור מחוננים.

צורת חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. כשהילד יפתח את סגנון החשיבה הנדרשת לבחינה, התלמיד יצליח לפתור פעם אחר פעם תרגילים מסוג זה.

עוד בנושא:

הכנה למבחן מחוננים כיתה ג

הכנה מחוננים שלב ב מחיר

גולות מבחני מחוננים

מבחן מחוננים לדוגמא כיתה ב

הכנה למבחן מחוננים כיתה ו אור יהודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>