קטגוריות
Uncategorized

מידעון מבחני מחוננים

מידעון מבחני מחוננים

התמודדות עם הלמידה באופן חוויתי

במהלך התרגול, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו כיצד להתמודד עם השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

כאשר ילד באמת מחונן, הלמידה לקראת המבחן תהיה פשוטה ומהנה עבורו. במידה והילד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להבין שתהליך זה אינו מתאים לילד, ומוטב שהילד לא יתאמץ במה שמסובך מדי בשבילו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

כאשר הוא לומד בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. רצוי להעניק לתלמיד גם את החוג וגם לרכוש בשבילו ערכה.

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לתת לילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. חיוני מאוד שהילד ילמד בדרך שיהיה לו חוויתי.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים לדעת על מידעון מבחני מחוננים.

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן המחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. מומלץ בחום לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

  • הכנה 24 שעות טרם המבחן: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, פארק, או סתם מסעדה. חשוב שהילד יישן מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד לבחינה בכריך, שוקולד ושתייה.

קיימים גופים ומכונים שונים, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המועברים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

חשוב מאוד ששלב ההכנות יהיה באווירה רגועה ולא מתוחה. חשוב להעניק לילד לאורך כל הזמן הרגשה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת להצליח בבחינה.

מהו תלמיד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק בשבילו?

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב מאוד לאתר בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

יש לא מעט תלמידים נבונים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. בדרך כלל, אות למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – ילדים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

אין טעם לשלוח ילד חולה למבחנים, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המסקנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לצרף את הנבחן לתכנית נתונה לפי סף הקבלה שנקבע.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

בזמן ההתכוננות למבחן, מומלץ להעניק לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. טוב לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

מחפשים אינפורמציה אודות מידעון מבחני מחוננים? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

בשלב א', כל ילדי הכיתה יעשו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמתקיים בכיתה. בסוף בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכן המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו לבדוק את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

במטרה לסייע לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

תוכניות לטיפוח תלמידים מחוננים

על מנת להעשיר את התלמידים המחוננים, הקימה המדינה תוכניות ייחודיות, שייעודן להעניק העשרה לילדים מחוננים. כשמכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

רוב התלמידים המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, ילדים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

#p#כשיגדל התלמיד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה על מידעון מבחני מחוננים.

שלב ב' של מבחן המחוננים

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. השלב השני של המבחן יתקיים דרך מכון חיצוני לבית הספר ואף הוא ייערך במתכונת קבוצתית.

מבחן שלב ב' בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב' הינו המכריע

לרוב, חלק נתון מהתלמידים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אבל נבחנים בעקבות רצון של ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הינו מבחן האיתור האמיתי, המכריע מיהו באמת מחונן. תלמידים שעוברים את שלב א', מוכח שהם נבונים ומוכשרים.

על פי תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו אחוז מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

מאילו חלקים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים תרגילים על פירוש מילים: בחלק הזה, על הילד לנחש את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך למצוא מהי הצורה החסרה. סדרות: מציגים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה ישנן שאלות מילוליות בחשבון.

איך לעורר אצל הילד את החשיבה הנדרשת למבחן מחוננים

בשביל שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, התלמיד צריך לפתח צורת חשיבה מיוחדת. כאשר הילד יפתח את צורת החשיבה הנזקקת למבחן, הילד יצליח לפתור פעם אחר פעם שאלות אלו.

כשילד מתקרב לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לחשוב על הנושא מידעון מבחני מחוננים.

כאשר התלמיד יפתור שאלות שוב ושוב, התלמיד יוכל בפשטות להתגבר על שאלות מסגנון זה. במידה ולא עוזרים לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם ילדים יכולים לאבד עניין ולהתעסק במעשי שטות.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים כיתה ה להדפסה

מבחן מחוננים כיתה ב איך לסמן תשובות

מבחן לכיתה ז מחוננים

מבחן מחוננים שלב א הכנה

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>