קטגוריות
Uncategorized

מה יש במבחן מחוננים

מה יש במבחן מחוננים

התמודדות עם הלמידה באופן חוויתי

  • התכוננות 24 שעות לפני המבחן: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, פארק, או אפילו מסעדה. הכרחי שילדיכם ילך לישון מוקדם ערב המבחן.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, שוקולד ומים.

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יהיה באווירה רגועה ולא מתוחה. קיימת חשיבות להעניק לילדיכם לאורך כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את המבחן.

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, חשוב לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המועברים על ידי אנשי מקצוע המומחים בפעילויות עם ילדים.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים להבין על מה יש במבחן מחוננים.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

כשהוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, הילד מתרגל לסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. אין סתירה בין התרומה של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

תקופת ההכנות של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד באמת מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

חשוב מאוד שתהליך ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

ההתכוננות לשלב א' נותנת לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד ילמד למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. חשוב מאוד שהילד ילמד באופן שיהיה לו נעים.

מהו תלמיד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק בשבילו?

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק על מנת להוכיח לכל העולם שבנם "מחונן". לפעמים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן יכפו עליו את התהליך בכוח.

מאחר שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא מאולצת, הורה שאינו מעוניין שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. התובנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית מסוימת לפי סף הקבלה שהוחלט.

יש לא מעט ילדים חכמים, אבל לא כולם מחוננים. אפשר לאתר סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

כדאי להביא גם את שאר האחים לחוגים שהם אוהבים. נכון לערב את ילדיכם האחרים כמה שיותר בהכנות למבחן.

כאן תמצאו מידע רב אודות מה יש במבחן מחוננים.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

על מנת לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו לבדוק את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

בשלב הראשון, כל ילדי השכבה יעשו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מועבר בכיתה. בסוף בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל תשובה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הילד יגיע מוכן נפשית לקורס הפסיכומטרי כשיגדל

נושא מה יש במבחן מחוננים הינו מטריד לא מעט הורים בישראל.

מספר תוכניות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג אחר הצהריים, ולעיתים יוזמנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כאשר מכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

רוב התלמידים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. לרוב, ילדים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

#p#כשיתבגר התלמיד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן שלב ב' בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן מחוננים שלב ב' הינו המכריע

על סמך תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו חלק מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

מבחן מחוננים שלב א' היה רק סינון ראשוני. סביר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות של חשבון.

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והילד צריך למצוא מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים תרגילים על משמעות מילים: בחלק הזה, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

איך מפתחים אצל הילד את היכולת הנזקקת למבחן המחוננים

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש הרבה שאלות בעניין מה יש במבחן מחוננים.

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. במידה ולא עוזרים לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם ילדים יכולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

צורת חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. על מנת שהילד יבין את צורת החשיבה, עליו ללמוד דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה, וכך לחדד את יכולות החשיבה.

עוד בנושא:

מה זה מבחני מחוננים

מבחן מחוננים שלב ב להורדה

ערכה הכנה למבחן מחוננים חלק ב

מבחן סינון מחוננים ומצטיינים

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א לדוגמא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>