קטגוריות
Uncategorized

דוגמאות למבחן מחוננים שלב ב& 39

דוגמאות למבחן מחוננים שלב ב& 39

שלב ההכנות: אינדיקציה להורים

ההכנה למבחן שלב א' מעניקה לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יעבור הכנה למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח משום שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. חיוני ביותר שהילד יתכונן באופן שיהיה לו נעים.

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יהיה באווירה רגועה ולא לחוצה. חשוב לתת לילד כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת להצליח במבחן.

בזמן ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו איך להתמודד עם השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

  • הכנה 24 שעות טרם המבחן: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהילד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, פארק, או סתם מסעדה. הכרחי שילדיכם יישן מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד למבחן בכריך, חטיף שוקולד ומים.

דרך מעולה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. רצוי לתת לילד גם את החוג וגם לרכוש בשבילו ערכת הכנה.

תקופת ההכנה של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד באמת מחונן. אם התלמיד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להסיק שהתהליך אינו מתאים לילד, ומוטב שהילד לא יתאמץ במה שקשה מדי עבורו, ועלול להוות לו טראומה.

חשוב מאוד ששלב ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. על מנת ששלב ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם להבין אודות דוגמאות למבחן מחוננים שלב ב& 39.

מבחן מחוננים: אך ורק כשהילד באמת מחונן?

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

ישנם לא מעט ילדים חכמים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. ניתן לזהות סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק כדי להוכיח לכולם שבנם "מחונן". לעיתים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. התובנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית נתונה לפי סף הקבלה שהוחלט.

אין לשלוח תלמיד חולה לבחינות, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תקראו מידע רב אודות דוגמאות למבחן מחוננים שלב ב& 39.

לאורך ימי ההכנות לבחינה, מומלץ להעניק לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. מומלץ לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

תוכן המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו לבדוק את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

במטרה לעזור לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

המבחן הראשון נועד לעזור לצוות בית הספר לבחור את התלמידים בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כלל התלמידים. בסוף בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל הודעה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

מסגרות לטיפוח ילדים מחוננים

#p#כשיגדל התלמיד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג אחר הצהריים, ולפעמים יזומנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. על מנת לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

נושא דוגמאות למבחן מחוננים שלב ב& 39 הינו מעסיק לא מעט הורים בישראל.

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים שירות צבאי וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם צורת החשיבה הנדרשת. לרוב, ילדים מחוננים יקבלו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. המבחן שלב ב מחוננים יתקיים דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף הוא מועבר באופן קבוצתי.

מבחן זה בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

לפי תוצאות מבחני שלב ב', יופנו אחוז מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה רק סינון ראשוני. תלמידים שעוברים את שלב א', מוכח שהם בעלי יכולות ומוכשרים.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך לנחש מה הצורה החסרה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.
    1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה ישנן בעיות מילוליות בנושא חשבון.

כיצד מפתחים אצל התלמיד את צורת החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

כאשר התלמיד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, הילד יוכל בטבעיות להתמודד עם תרגילים מסוג זה. במידה ולא עוזרים לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם ילדים יכולים לאבד עניין ולהתעסק במעשי שטות.

כאשר ילד מגיע לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים לחשוב על הנושא דוגמאות למבחן מחוננים שלב ב& 39.

צורת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. כאשר התלמיד יחדד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן, הילד יוכל לפתור פעם אחר פעם שאלות מסוג זה.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים לדוגמא כתה ד

אבחון ילדים מחוננים בבית ספר

מבחן סינון למחוננים כיתה ב

מבחן מחוננים לדוגמא בחינם

דוגמא למבחני מחוננים כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>