קטגוריות
Uncategorized

מבחן לדוגמא מחוננים

מבחן לדוגמא מחוננים

הכנה למבחני מחוננים

דרך טובה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. אין סתירה בין התרומה של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

  • הכנה יום לפני הבחינה: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, קניון, או אפילו מסעדה. הכרחי שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

חשוב מאוד שתהליך ההכנות של הילד למבחני המחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. על מנת ששלב ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

קיימים גופים ומכונים למיניהם, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בעבודה עם ילדים.

אתר מחוננים: כל מה שרציתם לדעת על מבחן לדוגמא מחוננים.

יש להסביר לילד שבאמת תהליך ההכנות הינו ארוך, אבל זה כדאי כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. קיימת חשיבות להעניק לילדיכם לאורך כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את המבחן.

כאשר תלמיד באמת מחונן, ההכנה לפני הבחינה תהיה פשוטה ומענגת עבורו. במידה והתלמיד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להבין שתהליך זה אינו כל כך מתאים לילד, ומוטב שהילד לא יתאמץ במה שקשה מדי בשבילו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לתת לילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חיוני ביותר שהתלמיד ילמד בדרך שיהיה לו נעים.

במהלך התרגול, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו כיצד לגשת אל השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

מבחן לאיתור מחוננים – רק כאשר התלמיד באמת מחונן?

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

המבחנים יתנהלו בשתי חלקים. התובנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לקבל את הנבחן לתכנית מסוימת על פי סף הקבלה שנקבע.

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחן, רק על מנת להראות לכולם שבנם "גאון". חשוב ביותר להבין בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

אין טעם לשלוח ילד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ישנם ילדים רבים חכמים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. בדרך כלל, אות למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

כאן תמצאו מידע עשיר אודות מבחן לדוגמא מחוננים.

מומלץ להביא גם את הילדים האחרים לפעילויות שהם מחבבים. מומלץ לשתף את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

על מנת לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

המבחן הראשון מטרתו לסייע לסגל בית הספר לאתר את התלמידים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. לאחר בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל הודעה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו לבדוק את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו ילד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

הילד יגיע מוכן נפשית למבחן הפסיכומטרי כשיגדל

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם צורת החשיבה הנצרכת. עבור ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו מידע חשוב על מבחן לדוגמא מחוננים.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולפעמים יוזמנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כדי לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מוציאים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל יחסית עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

שלב ב' של מבחן המחוננים

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן זה בוחן את הרמה הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות למבחן שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

שלב ב': המבחן האמיתי בעקבות שלב א'

רוב הזמן, אחוז נתון מהילדים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אך נבחנים בגלל דרישה מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הוא מבחן האיתור הרלוונטי, המכריע מיהו מחונן. תלמידים שמצליחים בשלב א', מוכח שהם חכמים ומוכשרים.

הוריהם של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

אילו חלקים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והילד צריך למצוא מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה ישנן בעיות מילוליות של חשבון.
    1. תרגילים מילוליים שאלות על פירוש מילים: בחלק הזה, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.

איך לפתח אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת למבחן מחוננים

יכולת חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. כאשר הילד יחדד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן, הילד יצליח לפתור שוב ושוב שאלות מסוג זה.

כאשר הילד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, הילד יוכל בקלות רבה להתמודד עם תרגילים מסוג זה. במידה ולא עוזרים לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם ילדים יכולים להשתעמם ולהתעסק במעשים שטותיים.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בנושא מבחן לדוגמא מחוננים.

עוד בנושא:

מחוננים שלב ב

מבחן מחוננים כיתה ב הכנה

סרטוני הכנה למבחן מחוננים כיתה ב

מבחן סינון מחוננים כיתה ב

מבחן מחוננים כיתה ו תאריך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>