קטגוריות
Uncategorized

אוצר מילים מחוננים

אוצר מילים מחוננים

שלב ההכנות: אינדיקציה עבור ההורים

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. ניתן לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יעבור באווירה רגועה ולא לחוצה. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

  • התכוננות יום טרם המבחן: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהילד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: גן שעשועים, קניון, או סתם מסעדה. חשוב מאד שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', שוקולד ומים.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם לדעת על אוצר מילים מחוננים.

כאשר הוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, הילד מתמחה בסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. אין סתירה בין התרומה של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה כיפית. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

ההתכוננות למבחן שלב א' נותנת לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד ילמד לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. חיוני מאוד שהילד ילמד באופן שיהיה לו חוויתי.

תקופת ההכנות של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד אכן מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

מבחן לאיתור מחוננים – רק כשהתלמיד באמת מחונן?

מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו ייבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסים שונים נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לזהות סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

המבחנים יתבצעו בשתי חלקים. המסקנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לקבל את הנבחן לתכנית מיוחדת על פי סף הקבלה שהוחלט.

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לפעמים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן יכפו עליו את התהליך שלא בצדק.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

כאן תקראו מידע עשיר אודות אוצר מילים מחוננים.

במהלך תקופת ההכנות למבחן, חשוב להעניק לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. כדאי לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

תוכן המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, ייעודו לבדוק את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

כדי לסייע לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבחן שלב א' נועד לסייע לסגל בית הספר לבחור את התלמידים בעלי כישורים בכיתה. בסוף בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל הודעה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

מסגרות לטיפוח תלמידים מחוננים

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה על אוצר מילים מחוננים.

על מנת להעשיר את הילדים המחוננים, הקימה המדינה מסגרות מיוחדות, שנועדו לתת העשרה לילדים מחוננים. כשמכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סוג החשיבה הנדרשת. בשביל ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג זה בילדותם.

#p#כאשר יגדל הילד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי פשוט בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן שלב ב' בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. השלב השני של המבחן יתקיים באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה מועבר במתכונת קבוצתית.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו המכריע

על סמך תוצאות מבחני שלב ב', יופנו חלק מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מבחן מחוננים שלב א' היה סינון די ראשוני. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', מוכח שהם חכמים ומוכשרים.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד לנחש מהי הצורה החסרה. סדרות: מציגים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות שאלות על משמעות מילים: בחלק הזה, על הילד לנחש את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.
    1. שאלות בחשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה מוצאים שאלות מילוליות בחשבון.

כיצד מפתחים אצל הילד את היכולת הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

כשילד מתקרב לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לדון על הנושא אוצר מילים מחוננים.

כאשר הילד יפתור תרגילים שוב ושוב, הילד יוכל בקלות רבה להתמודד עם שאלות מסוג זה. במידה ולא יעזרו לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם תלמידים יכולים להשתעמם ולהתעסק במעשי שטות.

יכולת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. על מנת שהילד יבין את אופן החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרון תרגילים המופיעים בערכות הכנה, וכך לפתח את החשיבה.

עוד בנושא:

דוגמא למבחן מחוננים כיתות ב& 39

הכנה למבחני מחוננים דוגמאות

מבחן מחוננים כיתה ב איך לסמן תשובות

דוגמא למבחן מחוננים

מבחן מחוננים כיתה ב שלב ב תאריך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>