קטגוריות
Uncategorized

קורס הכנה לבחינת מחוננים

קורס הכנה לבחינת מחוננים

הכנה למבחן מחוננים

  • התכוננות 24 שעות קודם המבחן: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, קניון, או סתם פיצרייה. חשוב שילדיכם יישן מוקדם ערב הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, חטיף שוקולד ומים.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

חשוב ביותר שתהליך ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. במטרה שההכנות יעברו בקלות על הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

תקופת ההכנות של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם הילד באמת מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

כשהוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתמחה בסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. אין סתירה בין התרומה של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

ישנם גופים ומכונים שונים, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

ההתכוננות לשלב א' נותנת לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד ילמד לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. חשוב מאוד שהילד ילמד באופן שיהיה לו נעים.

יש להגיד לילד שאכן יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אך התהליך שווה כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. חשוב לתת לילדיכם כל הזמן הרגשה שהוא חכם, ושיש לו יכולת להצליח במבחן.

אם אתם מחפשים אינפורמציה על קורס הכנה לבחינת מחוננים הגעתם למקום הנכון.

מהו תלמיד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק עבורו?

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. התובנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לצרף את התלמיד לתכנית מיוחדת לפי סף הקבלה שהוחלט.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.

מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

יש לא מעט ילדים חכמים, אך לא כולם מחוננים. אפשר לאתר רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב ביותר לזהות בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז ורק אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם אפשר לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

כאן תמצאו מידע עשיר אודות קורס הכנה לבחינת מחוננים.

לאורך ימי ההכנות למבחן, מומלץ לתת לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. טוב לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

מבחן שלב א' מטרתו לעזור לצוות בית הספר לבחור את הילדים בעלי כישורים בכיתה. בסוף בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל תשובה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

על מנת לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

תוכן המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו להעריך את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

תוכניות העשרת תלמידים מחוננים

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו מידע חשוב על קורס הכנה לבחינת מחוננים.

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים צבא ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם צורת החשיבה הנדרשת. לרוב, תלמידים מחוננים יוציאו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

במטרה להעצים את הילדים המחוננים, הקימה המדינה מסגרות ייחודיות, שנועדו לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כאשר מכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

#p#כשיגדל התלמיד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן זה בוחן את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

לרוב, חלק מסויים מהילדים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אך ניגשים בשל דרישה מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הוא מבחן האיתור האמיתי, המכריע מיהו באמת מחונן. תלמידים שעוברים את שלב א', הם נבונים ומוכשרים.

ההורים של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה יש בעיות מילוליות של חשבון.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל הילד למצוא מהי הצורה החסרה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בשאלות אלו, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

כיצד לפתח אצל הילד את היכולת הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. על מנת שהתלמיד יבין את סוג החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרון תרגילים הקיימים בערכות הכנה, וכך לחדד את צורת החשיבה.

תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בנושא קורס הכנה לבחינת מחוננים.

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. במידה ולא עוזרים לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם ילדים עלולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

עוד בנושא:

הכנה למבחן מחוננים כיתה ב שלב ב

תאריך מבחן מחוננים שלב א

מבחן מחוננים שלב א להורדה

מבחן מחוננים שלב א מתי

איך לעבור מבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>