קטגוריות
Uncategorized

גולות מבחני מחוננים שלב ב

גולות מבחני מחוננים שלב ב

התמודדות עם הלמידה בצורת חוויה

ישנה חשיבות גדולה ששלב ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על התלמיד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

דרך יעילה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. לא קיימת סתירה בין החשיבות של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

תקופת ההכנות של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד באמת מחונן. במידה והילד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להסיק שתהליך זה אינו כל כך מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהילד לא יתאמץ במה שמסובך מדי עבורו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

  • התכוננות 24 שעות לפני המבחן: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהילד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, קניון, או אפילו מסעדה. חשוב מאד שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', שוקולד ומים.

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יהיה באווירה כיפית ולא מתוחה. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

ההתכוננות למבחן שלב א' נותנת לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט משום שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. חיוני ביותר שהתלמיד ילמד בדרך שיהיה לו חוויתי.

קיימים גופים ומכונים למיניהם, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים לדעת אודות גולות מבחני מחוננים שלב ב.

דרכים לזהות אם ילדיכם מחונן באמת

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק כדי להראות לכל העולם שבנם "מחונן". לעיתים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן יכפו עליו את התהליך שלא בצדק.

מבחני המחוננים יתנהלו בשני חלקים. המסקנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לקבל את הנבחן לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שהוחלט.

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

אין לשלוח תלמיד חולה לבחינות, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסי פנייה נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, אות למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – תלמידים המקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

במהלך תקופת ההתכוננות לבחינה, חשוב לשדר לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. טוב לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

כאן תמצאו מידע רב אודות גולות מבחני מחוננים שלב ב.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

על מנת לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו לבדוק את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

בשלב א', כל ילדי הכיתה יעשו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מתקיים בבית הספר. מבחן מחוננים שלב א בודק במיוחד את הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם בתחום החשבון.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולנמק את רצונם.

הילד יגיע מוכן פסיכולוגית למבחן הפסיכומטרי כשיגדל

לרוב, תלמידים מחוננים מוציאים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

רוב הילדים המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. עבור ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

נושא גולות מבחני מחוננים שלב ב הינו מטריד לא מעט הורים בישראל.

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג בשעות הצהריים, ולעיתים יוזמנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כשמכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים שלב ב'

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. מבחן שלב ב' מועבר באמצעות מכון חיצוני לבית הספר ואף הוא מועבר באופן קבוצתי.

מבחן שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הינו מאתגר יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית בלחץ זמן. ההפניות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו המכריע

על פי תוצאות מבחני שלב ב', יופנו אחוז מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

בדרך כלל, אחוז נתון מהתלמידים הניגשים למבחן של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אך נבחנים בעקבות רצון של ההורים, ולכך, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן האיתור הרלוונטי, הקובע מיהו באמת מחונן. סביר להניח שתלמיד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יעבור בהצלחה גם את שלב א'.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות של חשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל הילד למצוא מה הצורה החסרה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות שאלות על פירוש מילים: בשאלות אלו, על התלמיד לנחש את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

כיצד מפתחים אצל התלמיד את החשיבה הנזקקת למבחן מחוננים

כשילד מתקרב לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים לחשוב על הנושא גולות מבחני מחוננים שלב ב.

בשביל שהילד יצליח במבחן, התלמיד צריך לפתח צורת חשיבה מסוימת. במטרה שהילד יבין את סוג החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרונות המופיעים בערכות הכנה, וכך לפתח את החשיבה.

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. המדינה הקימה תוכניות המטפחות את היכולות של הילדים המחוננים.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים כיתה ו

מסחני הכנה למיון מחוננים להורדה

מבחני מחוננים כיתה ג

מבחני מחוננים כיתה ב שלב ב דוגמאות

איך בנוי מבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>