קטגוריות
Uncategorized

שאלות נפוצות במבחני מחוננים

שאלות נפוצות במבחני מחוננים

התמודדות עם הלמידה באופן חוויתי

כשילד מתכונן לפני מבחן, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, היא יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. מומלץ לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים להבין על שאלות נפוצות במבחני מחוננים.

ישנם אתרים ומכונים למיניהם, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יהיה באווירה כיפית ולא לחוצה. קיימת חשיבות לתת לילד לאורך כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את הבחינה.

  • הכנה 24 שעות קודם הבחינה: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהילד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, קניון, או אפילו מסעדה. חשוב שהילד יישן בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד לבחינה בכריך, שוקולד ושתייה.

כאשר תלמיד באמת מחונן, הלמידה לפני המבחן תהיה פשוטה ומהנה עבורו. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

כאשר הוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. מומלץ להעניק לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש עבורו ערכה.

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לתת לילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. חיוני מאוד שהתלמיד יתכונן בדרך שיהיה לו חוויתי.

בזמן ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו כיצד לגשת אל השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

דרכים לזהות אם ילדיכם מחונן באמת

ישנם לא מעט ילדים חכמים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – ילדים המקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המסקנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לקבל את הנבחן לתכנית נתונה לפי סף הקבלה שהוחלט.

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחן, רק על מנת להראות לכל העולם שבנם "מחונן". חשוב מאוד להבין בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

לא מועיל לשלוח ילד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

כאן תמצאו מידע רב אודות שאלות נפוצות במבחני מחוננים.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

טוב להביא גם את הילדים האחרים שהם אוהבים. כדאי לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, ייעודו להעריך את מידת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

המבחן הראשון מטרתו לסייע למורי בית הספר לאתר את הילדים בעלי כישורים בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בוחן במיוחד את הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם בתחום החשבון.

כדי לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

התלמיד יגיע מוכן פסיכולוגית למבחן הפסיכומטרי כשיתבגר

נושא שאלות נפוצות במבחני מחוננים הינו מטריד הורים רבים בארץ.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהצבא ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סוג החשיבה הנדרשת. עבור נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג זה בילדותם.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מקבלים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

על מנת לטפח את הילדים המחוננים, הקימה מדינת ישראל תוכניות ייחודיות, שייעודן להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. כשמכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן מחוננים שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הינו מורכב יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית תחת לחץ של זמן. ההזמנות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו המכריע

לפי תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו חלק מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

בדרך כלל, אחוז מסויים מהתלמידים הניגשים לבחינות של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אך ניגשים בשל דרישה של ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הוא מבחן האיתור הרלוונטי, המכריע מיהו מחונן. אפשר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יצליח לעבור גם את מבחן שלב א'.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על הילד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך לנחש מהי הצורה החסרה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה יש שאלות מילוליות בחשבון.

כיצד לפתח אצל התלמיד את היכולת הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש הרבה שאלות בנושא שאלות נפוצות במבחני מחוננים.

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. במידה ולא עוזרים לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם תלמידים יכולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

במטרה שהילד יצליח במבחן, על הילד לפתח יכולת חשיבה מסוימת. כשהילד יחדד את סגנון החשיבה הנזקקת לבחינה, התלמיד יצליח לפתור פעם אחר פעם שאלות אלו.

עוד בנושא:

חומר לימוד למבחן מחוננים

מבחן מחוננים שלב ב דוגמא

מבחן מחוננים תאריך

הכנה למבחן מחוננים כיתה ג

מבחן הכנה למבחני מחוננים כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>