קטגוריות
Uncategorized

כיתה ד מחוננים

כיתה ד מחוננים

הכנה למבחני מחוננים

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

כשהוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, הילד מתרגל לאופן החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. אין סתירה בין התרומה של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

  • התכוננות 24 שעות לפני המבחן: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהילד לא יתכונן לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, פארק, או סתם פיצרייה. הכרחי שילדיכם יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לתת לילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. לפעמים, כדאי לרשום את הילד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

ישנם גופים ומכונים למיניהם, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בעבודה עם ילדים.

ישנה חשיבות גבוהה שתהליך ההכנות של הילד למבחני המחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על התלמיד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יעבור באווירה רגועה ולא מתוחה. חשוב להעניק לילד לאורך כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת להצליח בבחינה.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים לדעת אודות כיתה ד מחוננים.

שלב ההכנות של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם הילד באמת מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

דרכים לזהות אם ילדיכם אכן מחונן

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

אין טעם לשלוח תלמיד חולה למבחנים, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחן, רק על מנת להראות לכולם שבנם "מחונן". לעיתים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן יכפו עליו את התהליך שלא בצדק.

המבחנים יתנהלו בשתי שלבים. התובנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לקבל את התלמיד לתכנית מסוימת לפי סף הקבלה שהוחלט.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

בזמן ההכנות למבחן, מומלץ לתת לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. כדאי לשתף את האחים כמה שיותר בהכנות למבחן.

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תמצאו מידע רב אודות כיתה ד מחוננים.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למורה הכיתה ולנמק את רצונם.

מבחן שלב א' נועד לעזור למורי בית הספר לאתר את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כלל התלמידים. לאחר בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל תשובה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

מבנה המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו להעריך את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

כדי לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

תוכניות לטיפוח תלמידים מחוננים

במטרה לטפח את התלמידים המחוננים, השיקה מדינת ישראל תוכניות מיוחדות, שנועדו להעניק העשרה לילדים מחוננים. כשמכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מוציאים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

רוב התלמידים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, ילדים מחוננים יקבלו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תמצאו אינפורמציה חשובה על כיתה ד מחוננים.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן שלב ב' שונה ממבחן א', הוא קשה יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ של זמן. ההזמנות לשלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

על פי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו חלק מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

שלב א' של המבחן היה סוג של סינון ראשון. סביר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

מאילו חלקים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה מוצאים שאלות מילוליות בחשבון.
        1. בעיות מילוליות תרגילים על משמעות מילים: בחלק הזה, על הילד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והילד צריך לנחש מהי הצורה החסרה. סדרות: מביאים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.

איך לפתח אצל הילד את היכולת הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

במטרה שהילד יצליח במבחן, על התלמיד לפתח חשיבה מסוימת. על מנת שהילד יפנים את סוג החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרונות הקיימים בערכות הכנה, וכך לחדד את החשיבה.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בעניין כיתה ד מחוננים.

כשהילד יפתור שאלות פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בפשטות להתגבר על שאלות מסוג זה. המדינה הוציאה לפועל מסגרות המעצימות את היכולות של התלמידים המחוננים.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים מועד ב

בחינות מחוננים

דוגמאות למבחני מחוננים כיתה ד pdf

מבחן לאיתור מחוננים שלב ב

מבחן לאיתור מחוננים הגשת עירעור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>