קטגוריות
Uncategorized

תרגילים למבחן מחוננים כיתה א

תרגילים למבחן מחוננים כיתה א

הילד מתכונן נפשית למבחני מחוננים

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים לדעת אודות תרגילים למבחן מחוננים כיתה א.

ישנם גופים ומכונים למיניהם, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בעבודה עם ילדים.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יהיה באווירה כיפית ולא מתוחה. יש לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

  • התכוננות יום טרם הבחינה: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהילד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, פארק, או אפילו פיצרייה. הכרחי שהילד יישן מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', שוקולד ומים.

במהלך ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו כיצד להתמודד עם השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לתת לילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. חשוב ביותר שהתלמיד יתכונן בדרך שיהיה לו חוויתי.

כאשר הוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, הילד מתרגל לסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. רצוי להעניק לתלמיד גם את החוג וגם לקנות עבורו ערכת הכנה.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, זה יכול להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. מומלץ לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

כאשר ילד באמת מחונן, הלמידה לקראת הבחינה תהיה פשוטה ומענגת בשבילו. במידה והילד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יתאמץ במה שקשה מדי עבורו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

מבחן לאיתור מחוננים – אך ורק כשהילד באמת מחונן?

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לאתר סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המסקנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לקבל את הנבחן לתכנית מסוימת על פי סף הקבלה שנקבע.

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחן, רק על מנת להוכיח לכל העולם שבנם "מחונן". חשוב ביותר לזהות בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

לא מועיל לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מומלץ להביא גם את שאר האחים שהם מחבבים. נכון לשתף את האחים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

כאן תקראו מידע עשיר אודות תרגילים למבחן מחוננים כיתה א.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ורוצים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו לבדוק את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

מבחן שלב א' נועד לסייע לצוות בית הספר לאתר את התלמידים בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כלל התלמידים. בתום בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

במטרה לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

תוכניות העשרת תלמידים מחוננים

#p#כשיגדל התלמיד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

נושא תרגילים למבחן מחוננים כיתה א הינו מעסיק לא מעט הורים בישראל.

מרבית הילדים המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. לרוב, ילדים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

במטרה להעשיר את התלמידים המחוננים, הקימה המדינה תוכניות מיוחדות, שייעודן להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. כאשר מכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. מבחן מחוננים שלב ב' מתקיים דרך מכון חיצוני לבית הספר ואף הוא מתקיים במתכונת קבוצתית.

מבחן שלב ב' בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

שלב ב': הסינון האמיתי בעקבות שלב א'

לרוב, אחוז נתון מהילדים הניגשים למבחן של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אבל ניגשים בגלל דרישה מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של המבחן הוא מבחן האיתור האמיתי, הקובע מיהו מחונן. ילדים שמצליחים בשלב א', מוכח שהם בעלי יכולות ומוכשרים.

על פי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו חלק מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד לנחש מה הצורה החסרה. סדרות: מביאים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בשאלות אלו, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.
    1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה יש שאלות מילוליות בחשבון.

איך לפתח אצל התלמיד את היכולת הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

כאשר הילד יפתור בעיות פעם אחר פעם, הילד יוכל בפשטות להתגבר על שאלות מסגנון זה. במידה ולא עוזרים לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם תלמידים עלולים לאבד עניין ולהתעסק במעשי שטות.

יכולת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. כשהילד יחדד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן, הילד יוכל לפתור פעם אחר פעם תרגילים מסוג זה.

כשילד מגיע לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לחשוב על הנושא תרגילים למבחן מחוננים כיתה א.

עוד בנושא:

מתי מבחן מחוננים שלב א

מחוננים שלב א כיתה ב

הוראות למבחן מחוננים

מחוננים מבחן חוזר

איך פותרים מבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>