קטגוריות
Uncategorized

ערכת הכנה למבחן מחוננים כיתה ו

ערכת הכנה למבחן מחוננים כיתה ו

הכנה למבחני מחוננים

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם לדעת על ערכת הכנה למבחן מחוננים כיתה ו.

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על הילד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

במהלך ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו כיצד לגשת אל השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

כשתלמיד באמת מחונן, הלמידה לפני הבחינה תהיה פשוטה ומהנה בשבילו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

כשהוא לומד מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתמחה בסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. אין סתירה בין התרומה של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

  • התכוננות 24 שעות קודם הבחינה: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, קניון, או סתם פיצרייה. חשוב מאד שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, שוקולד ומים.

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המועברים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

חשוב להגיד לילד שבאמת יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אך התהליך שווה כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. קיימת חשיבות להעניק לילדיכם לאורך כל הזמן הרגשה שהוא חכם, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את הבחינה.

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לפעמים, שווה לרשום את הילד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

מהו ילד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק בשבילו?

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אינפורמציה על התכניות וטפסים שונים מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לאתר סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד תינוק.

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק על מנת להראות לכל העולם שבנם "גאון". חשוב ביותר להבין בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז ורק אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

מכיוון שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא רוצה שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המבחנים לא תוכננו על מנת לאבחן את מגוון הכישורים של התלמידים, אלא על מנת לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות לבחינה

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מחפשים מידע אודות ערכת הכנה למבחן מחוננים כיתה ו? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה שחיפשתם.

במהלך תקופת ההתכוננות למבחן, חשוב להעניק לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. טוב לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

מבחן שלב א' נועד לסייע לצוות בית הספר לבחור את התלמידים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. לאחר בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל הודעה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ומבקשים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

כדי לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

תוכן המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו לבדוק את מידת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא ילד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

מסגרות לטיפוח ילדים מחוננים

מספר מסגרות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג בשעות הצהריים, ולעיתים יזומנו הילדים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כשמכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

#p#כשיתבגר הילד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל יחסית בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא ערכת הכנה למבחן מחוננים כיתה ו הינו מטריד לא מעט הורים בישראל.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהצבא ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם צורת החשיבה הנצרכת. לרוב, תלמידים מחוננים יקבלו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן ב' שונה ממבחן א', הוא קשה יותר, ודורש התמודדות מחשבתית בלחץ של זמן. ההפניות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

שלב ב': המבחן האמיתי בעקבות שלב א'

על פי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו חלק מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

רוב הזמן, חלק נתון מהילדים הנרשמים למבחן של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אבל ניגשים בשל רצון של ההורים, ולכן, שלב ב' של המבחן הינו מבחן האיתור האמיתי, המכריע מיהו מחונן. אפשר להניח שתלמיד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל הילד למצוא מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים תרגילים על משמעות מילים: בתרגילים אלו, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.
    1. שאלות בחשבון חלק זה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות בחשבון.

כיצד לעורר אצל התלמיד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן המחוננים

בשביל שהתלמיד יצליח במבחן, על הילד לפתח חשיבה מסוימת. על מנת שהילד יבין את צורת החשיבה, הוא צריך לקרוא דוגמאות של פתרונות המופיעים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את צורת החשיבה.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש לא מעט שאלות בעניין ערכת הכנה למבחן מחוננים כיתה ו.

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. אם לא עוזרים לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם תלמידים יכולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים כיתה ד

מה בודקים במבחן מחוננים

דוגמה למבחן מחוננים כיתה ב

האם כדאי לגשת לשלב ב מבחן מחוננים

שאלות למבחן מחוננים במתמטיקה לעולים לכיתה ו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>