קטגוריות
Uncategorized

ידע כללי מבחני מחוננים

ידע כללי מבחני מחוננים

התכוננות למבחן מחוננים

חשוב להגיד לילד שאכן תהליך ההכנה הינו ארוך, אבל זה כדאי כי לאחר שיצליח במבחן, יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. קיימת חשיבות להעניק לילדיכם לאורך כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושיש לו יכולת להצליח בבחינה.

ישנם אתרים ומכונים למיניהם, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

ההתכוננות לשלב א' מעניקה לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד ילמד למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. לפעמים, כדאי לרשום את הילד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

במהלך התרגול, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו איך להתמודד עם השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

כשהוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתמחה באופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. אין סתירה בין התרומה של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

  • הכנה יום טרם הבחינה: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, קניון, או סתם מסעדה. חשוב מאד שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד למבחן בכריך, שוקולד ושתייה.

כשילד מתכונן לפני מבחן, זה יכול להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. מומלץ לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

כשתלמיד באמת מחונן, הלמידה לפני הבחינה תהיה פשוטה ומהנה בשבילו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם לדעת אודות ידע כללי מבחני מחוננים.

מבחן לאיתור מחוננים: רק כאשר הילד באמת מחונן?

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב ביותר לזהות בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לזהות רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

אין טעם לשלוח ילד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

מבחני המחוננים יתנהלו בשני חלקים. התובנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לצרף את הנבחן לתכנית מסוימת על פי סף הקבלה שהוחלט.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

צריכים מידע על ידע כללי מבחני מחוננים? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה שחיפשתם.

טוב להביא גם את הילדים האחרים שהם מחבבים. נכון לשתף את האחים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

מבנה המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו להעריך את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

כדי לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

המבחן הראשון מטרתו לסייע למורי בית הספר לבחור את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כלל התלמידים. לאחר בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל תשובה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכניות לטיפוח תלמידים מחוננים

רוב התלמידים המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בשביל נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, משום שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולפעמים יוזמנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. על מנת לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

נושא ידע כללי מבחני מחוננים הינו מעסיק הורים רבים בישראל.

לרוב, תלמידים מחוננים מוציאים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן א', הינו מורכב יותר, ודורש התמודדות מחשבתית בלחץ של זמן. ההזמנות למבחן שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

לרוב, אחוז נתון מהילדים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אבל נבחנים בשל רצון של ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הוא מבחן האיתור האמיתי, המכריע מיהו מחונן. ילדים שעוברים את שלב א', הינם חכמים ומוכשרים.

לפי תוצאות מבחני שלב ב', יופנו אחוז מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך למצוא מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה ישנן בעיות מילוליות של חשבון.
    1. תרגילים מילוליים שאלות על פירוש מילים: בשאלות אלו, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

כיצד לפתח אצל התלמיד את צורת החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש הרבה שאלות בעניין ידע כללי מבחני מחוננים.

חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. על מנת שהתלמיד יפנים את אופן החשיבה, הוא צריך לעבור על דוגמאות של פתרונות המופיעים בערכות הכנה, וכך לפתח את צורת החשיבה.

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. במידה ולא עוזרים לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם תלמידים עלולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

עוד בנושא:

ילדים מחוננים כיתה ב

קטעי קרירה מבחני מחוננים

מבחני מחוננים כיתה

לעבור בחינה שלב א מחוננים

תוך כמה זמן מחזירים תשובות מבחני מחוננים שלב א

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>