קטגוריות
Uncategorized

ספר הכנה למבחן מחוננים שלב ב

ספר הכנה למבחן מחוננים שלב ב

הילד מתכונן נפשית למבחני מחוננים

בזמן ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו איך להתמודד עם השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

  • הכנה יום לפני המבחן: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, פארק, או סתם פיצרייה. חשוב שילדיכם ילך לישון מוקדם ערב המבחן.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן המחוננים, זה יכול להיות חוויה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. מומלץ לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

אם אתם מחפשים אינפורמציה על ספר הכנה למבחן מחוננים שלב ב הגעתם לאתר הנכון.

כאשר תלמיד באמת מחונן, ההכנה לפני הבחינה תהיה פשוטה ומענגת עבורו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

כאשר הוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, הילד מתמחה באופן החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. אין סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

חשוב להגיד לילד שבאמת תהליך ההכנות הינו ארוך, אך התהליך שווה כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. קיימת חשיבות לתת לילדיכם לאורך כל הזמן הרגשה שהוא חכם, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את המבחן.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לכוון את הילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לעיתים, שווה לרשום את הילד לחוג שמלמד את הילד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

מהו ילד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק בשבילו?

מבחני המחוננים יתבצעו בשני חלקים. המסקנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לקבל את הנבחן לתכנית מסוימת לפי סף הקבלה שנקבע.

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנה למבחן, רק על מנת להוכיח לכולם שבנם "גאון". לעיתים, קורה מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך בכוח.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לאתר סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

מכיוון שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שלא רוצה שילדו ייבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

במהלך תקופת ההכנות למבחן, מומלץ לתת לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. מומלץ לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

כאן תמצאו מידע עשיר אודות ספר הכנה למבחן מחוננים שלב ב.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

בשלב הראשון, כל ילדי הכיתה יעשו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מתקיים בכיתה. מבחן שלב א' בוחן במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם במקצוע החשבון.

במטרה לעזור לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו להעריך את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

הילד יגיע מוכן נפשית למבחן הפסיכומטרי כשיגדל

במטרה לטפח את הילדים המחוננים, הקימה המדינה תוכניות מיוחדות, שמטרתן להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. כשמכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

בדרך כלל, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם צורת החשיבה הנדרשת. בשביל ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה על ספר הכנה למבחן מחוננים שלב ב.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן זה בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

שלב ב': המבחן האמיתי אחרי שלב א'

לרוב, חלק מסויים מהילדים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אבל ניגשים בגלל רצון מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן האיתור האמיתי, הקובע מיהו מחונן. תלמידים שמצליחים בשלב א', הינם חכמים ומוכשרים.

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

מאילו חלקים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. בעיות מילוליות שאלות על פירוש מילים: בחלק הזה, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.
        1. שאלות בחשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה ישנן בעיות מילוליות בחשבון.

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והילד צריך לנחש מהי הצורה החסרה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

כיצד מעוררים אצל התלמיד את היכולת הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

כשילד מגיע לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים לדון על הנושא ספר הכנה למבחן מחוננים שלב ב.

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. במידה ולא עוזרים לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם תלמידים יכולים לאבד עניין ולהתעסק במעשים שטותיים.

במטרה שהילד יצליח במבחן, על התלמיד לפתח צורת חשיבה מיוחדת. כשהילד יפתח את צורת החשיבה הנזקקת למבחן, הילד יוכל לפתור פעם אחר פעם תרגילים מסוג זה.

עוד בנושא:

תשובות למבחן מחוננים שלב א

קורסי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב

הכנה למבחן מחוננים כיה א

מבחן מחוננים לדוגמא

מבחן מחוננים כיתה יב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>