קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים כיתה א

מבחן מחוננים כיתה א

להפוך את ההכנה למבחן מחוננים לפשוטה ומהנה

  • הכנה יום טרם המבחן: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, קניון, או סתם מסעדה. חשוב מאד שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, שוקולד ומים.

אם אתם צריכים מידע אודות מבחן מחוננים כיתה א הגעתם לאתר הנכון.

חשוב ביותר ששלב ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. במטרה שההכנות יעברו בקלות על הילד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

ישנם אתרים ומכונים למיניהם, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

שיטה טובה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. רצוי לתת לילד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש בשבילו ערכה.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לתת לילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חיוני מאוד שהתלמיד יתכונן בדרך שיהיה לו נעים.

במהלך התרגול, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו כיצד להתמודד עם השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יהיה באווירה כיפית ולא לחוצה. חשוב להעניק לילד כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת להצליח במבחן.

שלב ההכנות של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד באמת מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

דרכים להבין אם ילדיכם אכן מחונן

ישנם לא מעט ילדים חכמים, אבל לא כולם מחוננים. אפשר לזהות סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב מאוד לזהות בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם אפשר להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.

מכיוון שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא רוצה שילדו ייבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

המבחנים יתבצעו בשתי חלקים. המבחנים לא תוכננו על מנת לאבחן את כלל הכישורים של הילדים, אלא כדי לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

צריכים אינפורמציה אודות מבחן מחוננים כיתה א? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

לאורך ימי ההכנות לבחינה, חשוב לשדר לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. מומלץ לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

במטרה לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

תוכן המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו להעריך את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו ילד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

בשלב ראשון, כל תלמידי השכבה יעברו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מועבר בכיתה. מבחן שלב א' בוחן בעיקר את הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם במקצוע החשבון.

התלמיד יגיע מוכן נפשית למבחן הפסיכומטרי כשיתבגר

נושא מבחן מחוננים כיתה א הינו מעסיק לא מעט הורים בארץ.

על מנת לטפח את התלמידים המחוננים, הקימה מדינת ישראל תוכניות ייחודיות, שייעודן לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כדי לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהצבא ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם צורת החשיבה הנדרשת. לרוב, תלמידים מחוננים יוציאו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מוציאים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

שלב ב' של מבחן המחוננים

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. מבחן מחוננים שלב ב' מועבר דרך מכון חיצוני לבית הספר וגם הוא מתקיים במתכונת קבוצתית.

מבחן שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הוא קשה יותר, ודורש התמודדות מחשבתית תחת לחץ זמן. ההזמנות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו הקובע

בדרך כלל, חלק מסויים מהתלמידים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אך נבחנים בשל דרישה מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הוא מבחן הסינון האמיתי, המכריע מיהו מחונן. אפשר להניח שילד שהוא לא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

על סמך תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו חלק מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בשאלות אלו, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.
        1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה ישנן בעיות מילוליות של חשבון.

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל הילד לנחש מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.

איך מפתחים אצל התלמיד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן המחוננים

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בנושא מבחן מחוננים כיתה א.

כאשר התלמיד יפתור שאלות פעם אחר פעם, הילד יוכל בפשטות להתמודד עם תרגילים מסוג זה. אם לא יעזרו לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם תלמידים יכולים לאבד עניין ולהתעסק במעשים שטותיים.

צורת חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. כשהילד יחדד את צורת החשיבה הנדרשת לבחינה, התלמיד יוכל לפתור שוב ושוב תרגילים אלו.

עוד בנושא:

מחוננים שלב ב שאלות לדוגמא

דוגמא למבחני מחוננים כיתה ב

דוגמאות למבחן מחוננים כיתה ד

מבחני מחוננים כיתות ו

מחוננים אבחון מכון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>