קטגוריות
Uncategorized

דוגמאות מבחני מחוננים שלב א

דוגמאות מבחני מחוננים שלב א

שלב ההכנות: אינדיקציה להורים

חשוב מאוד שתהליך ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על התלמיד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים להבין על דוגמאות מבחני מחוננים שלב א.

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לכוון את הילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. לעיתים, שווה לשלוח את התלמיד לחוג שמלמד את הילד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

כשהוא לומד בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתמחה באופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. מומלץ לתת לילד גם את התכנית הכנה וגם לקנות בשבילו ערכה.

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יהיה באווירה כיפית ולא מתוחה. יש ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

  • הכנה 24 שעות קודם המבחן: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, קניון, או אפילו מסעדה. הכרחי שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, שוקולד ושתייה.

כשילד באמת מחונן, הלמידה לקראת המבחן תהיה פשוטה ומענגת עבורו. אם התלמיד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להבין שהתהליך אינו כל כך מתאים לילד, ומוטב שהילד לא יעמיק במה שקשה מדי בשבילו, ועשוי להוות לו טראומה.

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בעבודה עם ילדים.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

דרכים להבין אם ילדיכם מחונן באמת

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב מאוד להבין בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז ורק אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

אין טעם לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המבחנים לא תוכננו על מנת לאבחן את כלל הכישורים של הילדים, אלא כדי לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

ישנם לא מעט תלמידים נבונים, אך לא כולם מחוננים. ניתן לאתר סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

לאורך ימי ההכנות לבחינה, מומלץ לשדר לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. כדאי לערב את האחים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תקראו מידע עשיר אודות דוגמאות מבחני מחוננים שלב א.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

במטרה לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו להעריך את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא ילד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

בשלב הראשון, כל ילדי הכיתה יעברו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מועבר בבית הספר. מבחן מחוננים שלב א בוחן במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם בתחום החשבון.

הילד יגיע מוכן נפשית לקורס הפסיכומטרי כשיתבגר

מספר מסגרות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג בשעות הצהריים, ולעיתים יזומנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כאשר מכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

לרוב, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא דוגמאות מבחני מחוננים שלב א הינו מטריד הורים רבים בישראל.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהצבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם צורת החשיבה הנדרשת. עבור נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, משום שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן א', הוא מאתגר יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ זמן. ההפניות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. מבחן מחוננים שלב ב' מועבר דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה ייערך במתכונת קבוצתית.

מבחן מחוננים שלב ב' הינו המכריע

ההורים של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

בדרך כלל, אחוז נתון מהתלמידים הנרשמים למבחן של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אבל נבחנים בשל דרישה של ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הוא מבחן האיתור הרלוונטי, הקובע מיהו מחונן. אפשר להניח שתלמיד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יעבור בהצלחה גם את שלב א'.

מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.
        1. תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות בנושא חשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך למצוא מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

כיצד לפתח אצל הילד את היכולת הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. אם לא עוזרים לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם ילדים יכולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

בשביל שהילד יצליח במבחן, התלמיד צריך לפתח צורת חשיבה מיוחדת. כשהילד יחדד את סגנון החשיבה הנזקקת לבחינה, הילד יצליח לפתור פעם אחר פעם תרגילים אלו.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בנושא דוגמאות מבחני מחוננים שלב א.

עוד בנושא:

איתור ילדים מחוננים

שאלון מחוננים

מבחן לאיתור מחוננים

בחינת מחוננים

קטעי קרירה מבחני מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>