קטגוריות
Uncategorized

מועד בחינה מחוננים

מועד בחינה מחוננים

שלב ההכנות: אינדיקציה להורים

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, זה יכול להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, היא יכולה להוות גם טראומה עבורו. מומלץ לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

כשהוא לומד מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. אין סתירה בין החשיבות של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

בזמן ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו כיצד להתמודד עם השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

תקופת ההכנה של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד באמת מחונן. במידה והילד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להבין שתהליך זה אינו כל כך מתאים לילד, ומוטב שהתלמיד לא יתאמץ במה שקשה מדי בשבילו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

קיימים גופים ומכונים שונים, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

  • הכנה יום לפני הבחינה: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, קניון, או סתם פיצרייה. הכרחי שילדיכם יישן מוקדם ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', שוקולד ושתייה.

יש להסביר לילד שאמנם יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אבל זה כדאי כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. יש ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

ההכנה לשלב א' מעניקה לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט משום שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. לפעמים, שווה לשלוח את הילד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם להבין על מועד בחינה מחוננים.

מבחן לאיתור מחוננים – אך ורק כאשר התלמיד באמת מחונן?

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק על מנת להוכיח לכל העולם שבנם "מחונן". לפעמים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך שלא בצדק.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסים שונים נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – ילדים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. התובנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לצרף את התלמיד לתכנית נתונה לפי סף הקבלה שנקבע.

מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שאינו מעוניין שילדו ייבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מומלץ להביא גם את הילדים האחרים לחוגים שהם מחבבים. כדאי לשתף את האחים כמה שיותר בהכנות למבחן.

צריכים אינפורמציה אודות מועד בחינה מחוננים? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה שחיפשתם.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

על מנת לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, ייעודו להעריך את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

המבחן הראשון מטרתו לעזור לצוות בית הספר לבחור את התלמידים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. לאחר בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

הכנה למבחן מחוננים = הכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תמצאו אינפורמציה חשובה אודות מועד בחינה מחוננים.

בדרך כלל, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

במטרה להעצים את התלמידים המחוננים, הקימה המדינה תוכניות מיוחדות, שנועדו להעניק העשרה לילדים מחוננים. כשמכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים צבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יוציאו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

שלב ב' של מבחן המחוננים

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. מבחן שלב ב' יתקיים דרך מכון חיצוני לבית הספר ואף הוא מועבר במתכונת קבוצתית.

מבחן ב' שונה ממבחן א', הוא מורכב יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית בלחץ של זמן. ההזמנות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

על פי תוצאות מבחני שלב ב', יופנו אחוז מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

בדרך כלל, אחוז נתון מהילדים הניגשים למבחן של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אך ניגשים בשל רצון מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הינו מבחן האיתור האמיתי, המכריע מיהו באמת מחונן. ילדים המקבלים ציון עובר בשלב א', הינם נבונים ומוכשרים.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. שאלות בחשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה יש שאלות מילוליות של חשבון.
        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד למצוא מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

איך מעוררים אצל התלמיד את היכולת הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

יכולת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. כאשר התלמיד יחדד את סגנון החשיבה הנזקקת לבחינה, התלמיד יצליח לפתור שוב ושוב שאלות מסוג זה.

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. מדינת ישראל הקימה תוכניות המטפחות את הכישורים של הילדים המחוננים.

תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש הרבה שאלות בנושא מועד בחינה מחוננים.

עוד בנושא:

כמה פעמים אפשר לעשות מבחן מחוננים

מבחן איתור מחוננים כיתה ט

דוגמא למבחן שלב ב מחוננים

מבחן מחוננים כיתה ב שאלות לדוגמא

דוגמאות למבחני איתור מחוננים כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>