קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים דוגמאות

מבחן מחוננים דוגמאות

ההכנה למבחן: אינדיקציה להורים

ההכנה למבחן שלב א' נותנת לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט משום שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. חשוב ביותר שהתלמיד יתכונן באופן שיהיה לו נעים.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים להבין על מבחן מחוננים דוגמאות.

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יהיה באווירה כיפית ולא מתוחה. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, היא יכולה להוות גם טראומה עבורו. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על התלמיד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

תקופת ההכנה של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם הילד אכן מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

דרך יעילה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. רצוי לתת לילד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש בשבילו ערכה.

ישנם גופים ומכונים שונים, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

  • התכוננות 24 שעות לפני הבחינה: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, פארק, או סתם פיצרייה. חשוב מאד שילדיכם יישן בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד למבחן בכריך, שוקולד ומים.

מבחן לאיתור מחוננים: רק כאשר הילד באמת מחונן?

אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המבחנים לא נבנו על מנת להעריך את פרופיל הכישורים של הילדים, אלא כדי לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

מכיוון שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שאינו מעוניין שילדו ייבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

יש ילדים רבים חכמים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. אפשר לאתר רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לעיתים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך שלא בצדק.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

כדאי לרשום גם את הילדים האחרים לחוגים שהם אוהבים. מומלץ לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

צריכים אינפורמציה על מבחן מחוננים דוגמאות? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה שחיפשתם.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

כדי לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

בשלב הראשון, כל תלמידי השכבה יעשו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמתקיים בבית הספר. לאחר בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

מבנה המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו להעריך את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

מסגרות העשרת תלמידים מחוננים

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. לרוב, ילדים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולפעמים יוזמנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כאשר מכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

נושא מבחן מחוננים דוגמאות הינו מטריד הורים רבים בישראל.

בדרך כלל, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי פשוט בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

שלב ב' של מבחן המחוננים

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל יותר נושאים. השלב השני של המבחן מתקיים באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה מועבר במתכונת קבוצתית.

מבחן שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הינו מורכב יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית בלחץ של זמן. ההזמנות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

ההורים של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

לרוב, חלק מסויים מהילדים הניגשים למבחן של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אבל ניגשים בשל רצון מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של המבחן הינו מבחן הסינון האמיתי, הקובע מיהו באמת מחונן. אפשר להניח שתלמיד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. שאלות בחשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה ישנן בעיות מילוליות של חשבון.

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והילד צריך לנחש מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

איך לפתח אצל התלמיד את צורת החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

בשביל שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, על התלמיד לפתח צורת חשיבה מסוימת. במטרה שהילד יפנים את סוג החשיבה, הוא צריך ללמוד דוגמאות של פתרון תרגילים המופיעים בערכות הכנה, וכך לפתח את יכולות החשיבה.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בעניין מבחן מחוננים דוגמאות.

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. במידה ולא עוזרים לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם ילדים עלולים לאבד עניין ולהתעסק במעשי שטות.

עוד בנושא:

מבחני מחוננים בכיתה ג

דוגמא למבחני איתור מחוננים כיתה ב

מבחני מחוננים כיתה ב דוגמא

גולות מחוננים

מבחן מחוננים כיתה ז

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>