קטגוריות
Uncategorized

מבנה מבחן מחוננים

מבנה מבחן מחוננים

חוגי הכנה למבחן לתלמידים מחוננים

חשוב להסביר לילד שאכן יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אבל זה כדאי כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. חשוב לתת לילד כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת להצליח במבחן.

כשילד מתכונן לפני מבחן, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, היא יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. על מנת ששלב ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

  • הכנה 24 שעות טרם המבחן: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהילד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, קניון, או סתם מסעדה. חשוב שהילד יישן מוקדם ערב הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, חטיף שוקולד ושתייה.

קיימים גופים ומכונים למיניהם, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בצורה של שעשועים, סדנאות וחוויות.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

אם אתם מחפשים מידע אודות מבנה מבחן מחוננים הגעתם לאתר הנכון.

ההכנה למבחן שלב א' מעניקה לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד ילמד למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. חיוני ביותר שהתלמיד ילמד בדרך שיהיה לו חוויתי.

שלב ההכנות של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד באמת מחונן. במידה והילד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להסיק שהתהליך אינו מתאים עבור הילד, ומוטב שהילד לא יעמיק במה שמסובך מדי עבורו, ועלול להוות לו טראומה.

שיטה טובה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. לא קיימת סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

דרכים לדעת אם ילדיכם אכן מחונן

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. תלמידים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

לא מועיל לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המבחנים לא נבנו כדי לאבחן את מגוון המיומנויות של התלמידים, אלא כדי לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב מאוד לזהות בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לאתר רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

לאורך ימי ההכנות לבחינה, חשוב להעניק לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. כדאי לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

צריכים מידע על מבנה מבחן מחוננים? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

מבנה המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו לבדוק את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

בשלב א', כל תלמידי השכבה יעברו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמתקיים בכיתה. מבחן שלב א' בוחן במיוחד את הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם במקצוע החשבון.

במטרה לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

הילד יגיע מוכן נפשית למבחן הפסיכומטרי כשיגדל

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהצבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סגנון החשיבה הנצרכת. לרוב, ילדים מחוננים יוציאו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולפעמים יזומנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כשמכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

#p#כשיתבגר הילד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

נושא מבנה מבחן מחוננים הינו מטריד הורים רבים בארץ.

שלב ב' של מבחן המחוננים

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן זה בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

שלב א' של הבחינה היה רק סינון ראשוני. ילדים שמצליחים בשלב א', מוכח שהם בעלי יכולות ומוכשרים.

על סמך תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו חלק מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בשאלות אלו, על הילד לנחש את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.
        1. שאלות בחשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות בנושא חשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל הילד למצוא מהי הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

איך לעורר אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת למבחן המחוננים

בשביל שהילד יקבל ציון עובר במבחן, על הילד לפתח חשיבה מסוימת. כשהתלמיד יפתח את סגנון החשיבה הנדרשת למבחן, הילד יוכל לפתור פעם אחר פעם תרגילים מסוג זה.

כאשר התלמיד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, הילד יוכל בפשטות להתגבר על תרגילים מסוג זה. אם לא עוזרים לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם ילדים עלולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

כשילד מתקרב לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים להיות עסוקים בנושא מבנה מבחן מחוננים.

עוד בנושא:

מחוננים קורס וירטואלי

כיתה א מחוננים

איתור תלמידים מחוננים ומצטיינים

מחוננים כיתה ב

מבחן מחוננים לדוגמא כיתה ו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>