קטגוריות
Uncategorized

הנחיות מבחן סינון מחוננים

הנחיות מבחן סינון מחוננים

מתכוננים למבחן לאיתור מחוננים

חשוב ביותר שתהליך ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. מומלץ בחום לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

חשוב להגיד לילד שאמנם תהליך ההכנות הינו ארוך, אך התהליך שווה כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. יש ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

ההתכוננות למבחן שלב א' מעניקה לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד יתכונן לשלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח משום שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. חשוב מאוד שהתלמיד יתכונן באופן שיהיה לו חוויתי.

ישנם גופים ומכונים למיניהם, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המועברים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בפעילויות עם ילדים.

תקופת ההכנות של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם הילד באמת מחונן. במידה והילד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להבין שתהליך זה אינו כל כך מתאים עבור הילד, ומוטב שהילד לא יתאמץ במה שמסובך מדי עבורו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

  • הכנה יום קודם המבחן: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, קניון, או סתם מסעדה. חשוב מאד שהילד ילך לישון מוקדם ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

שיטה יעילה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. לא קיימת סתירה בין החשיבות של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים להבין אודות הנחיות מבחן סינון מחוננים.

שיטות לזהות אם ילדיכם אכן מחונן

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסי פנייה נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לאתר רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

לא מועיל לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב מאוד לזהות בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

המבחנים יתבצעו בשני שלבים. התובנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית מסוימת על פי סף הקבלה שהוחלט.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מומלץ להביא גם את הילדים האחרים לפעילויות שהם מחבבים. טוב לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

כאן תקראו מידע רב אודות הנחיות מבחן סינון מחוננים.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

מבנה המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, ייעודו להעריך את מידת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

מבחן שלב א' נועד לסייע לצוות בית הספר לבחור את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כלל התלמידים. בסוף בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל הודעה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

במטרה לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

מסגרות העשרת תלמידים מחוננים

רוב הילדים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. עבור נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה אודות הנחיות מבחן סינון מחוננים.

לרוב, ילדים מחוננים מוציאים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את החשיבה הראשונית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

על מנת לטפח את התלמידים המחוננים, הקימה המדינה מסגרות מיוחדות, שנועדו להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. כדי לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא קשה יותר, ודורש התמודדות מחשבתית בלחץ של זמן. ההזמנות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו קשה יותר ומכיל יותר נושאים. המבחן שלב ב מחוננים מועבר באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה מתקיים במתכונת קבוצתית.

שלב ב': המבחן האמיתי אחרי שלב א'

רוב הזמן, חלק מסויים מהתלמידים הנרשמים למבחן של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אך נבחנים בעקבות רצון מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הינו מבחן הסינון הרלוונטי, המכריע מיהו באמת מחונן. אפשר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.

ההורים של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי התאמה או לא לתכנית.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד למצוא מהי הצורה החסרה. סדרות: מביאים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בשאלות אלו, על הילד לבחור את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.
    1. שאלות בחשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה ישנן בעיות מילוליות של חשבון.

איך לעורר אצל התלמיד את היכולת הנזקקת למבחן מחוננים

כשילד מתקרב לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לחשוב על הנושא הנחיות מבחן סינון מחוננים.

כשהתלמיד יפתור תרגילים שוב ושוב, התלמיד יוכל בקלות רבה להתגבר על תרגילים מסוג זה. אם לא עוזרים לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם ילדים יכולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

במטרה שהילד יצליח במבחן, על התלמיד לפתח צורת חשיבה מסוימת. כאשר התלמיד יחדד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן, הילד יצליח לפתור פעם אחר פעם שאלות אלו.

עוד בנושא:

תהליך איתור מחוננים

קורסי הכנה כיתה ב שלב מחוננים

מבחן מחוננים לילדים שעולים לכיתה י

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ג

דוגמאות למבחני מחוננים כיתה ד pdf

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>