קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים שלב ב מכון

מבחן מחוננים שלב ב מכון

הכנה למבחן מחוננים

חשוב מאוד שתהליך ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. במטרה שההכנות יעברו בקלות על התלמיד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

כשהוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, הילד מתמחה באופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. אין סתירה בין החשיבות של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

  • הכנה יום לפני המבחן: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: גן שעשועים, פארק, או סתם מסעדה. חשוב מאד שילדיכם יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, חטיף שוקולד ושתייה.

אתר מחוננים: כל מה שרציתם להבין אודות מבחן מחוננים שלב ב מכון.

חשוב להסביר לילד שאכן תהליך ההכנה הינו ארוך, אבל זה כדאי כי לאחר שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. כדאי ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

גם כשלומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בפעילויות עם ילדים.

ההתכוננות למבחן שלב א' מעניקה לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יתכונן לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. לפעמים, שווה לרשום את הילד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

תקופת ההכנות של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם הילד אכן מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

מבחן לאיתור מחוננים: אך ורק כאשר הילד באמת מחונן?

אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המסקנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לצרף את הנבחן לתכנית מסוימת על פי סף הקבלה שנקבע.

מכיוון שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא רוצה שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק כדי להוכיח לכולם שבנם "גאון". לפעמים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך שלא בצדק.

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אינפורמציה על התכניות וטפסים שונים מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לזהות רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

כאן תקראו מידע רב אודות מבחן מחוננים שלב ב מכון.

כדאי להביא גם את הילדים האחרים לחוגים שהם מחבבים. מומלץ לערב את האחים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

מבנה המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו להעריך את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

בשלב ראשון, כל ילדי הכיתה יעברו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מועבר בבית הספר. מבחן מחוננים שלב א בוחן בעיקר את הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

על מנת לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

מסגרות העשרת תלמידים מחוננים

במטרה להעצים את התלמידים המחוננים, הקימה מדינת ישראל תוכניות מיוחדות, שייעודן להעניק העשרה לילדים מחוננים. כשמכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא מבחן מחוננים שלב ב מכון הינו מטריד לא מעט הורים בישראל.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהצבא ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. עבור ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, משום שהחומר המועבר יהיה קל עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

#p#כשיגדל הילד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן שלב ב' בוחן את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות לשלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

מבחן מחוננים שלב א' היה סינון די ראשוני. ילדים שמצליחים בשלב א', מוכח שהם חכמים ומוכשרים.

ההורים של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות של חשבון.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך לנחש מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לבחור את הפירוש המתאים למילה מסוימת. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

כיצד לעורר אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת למבחן המחוננים

כאשר התלמיד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בטבעיות להתמודד עם תרגילים מסגנון זה. המדינה הוציאה לפועל תוכניות המעצימות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

צורת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. במטרה שהילד יבין את צורת החשיבה, עליו לקרוא דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את החשיבה.

תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש הרבה שאלות בנושא מבחן מחוננים שלב ב מכון.

עוד בנושא:

מבחני מחוננים כיתה ב

מודפס הכנה למבחן מחוננים

דוגמא של מבחן מחוננים כיתה ב

מבחן מחוננים כיתה ב שלב ב לדוגמא

מבחני מחוננים לדוגמה כיתה ו בחינם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>