קטגוריות
Uncategorized

כמה ילדים עוברים מחוננים שלב א

כמה ילדים עוברים מחוננים שלב א

הכנה נפשית של הילד למבחני מחוננים

ההתכוננות למבחן שלב א' מעניקה לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח משום שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. חשוב מאוד שהתלמיד יתכונן בדרך שיהיה לו נעים.

כשילד באמת מחונן, ההכנה לקראת המבחן תהיה פשוטה ומענגת בשבילו. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם להבין אודות כמה ילדים עוברים מחוננים שלב א.

כשילד מתכונן לפני מבחן, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, היא יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על התלמיד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

דרך מעולה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. רצוי להעניק לילד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש בשבילו ערכה.

  • הכנה יום לפני המבחן: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהילד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, קניון, או אפילו פיצרייה. חשוב שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד למבחן בכריך, שוקולד ומים.

בזמן ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו איך לגשת אל השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?

הכרחי ממש ששלב ההכנות יהיה באווירה רגועה ולא לחוצה. יש ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

ישנם גופים ומכונים שונים, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בעבודה עם ילדים.

מהו ילד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק עבורו?

לא נכון שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנה למבחן, רק כדי להראות לכולם שבנם "גאון". לעיתים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן יכפו עליו את התהליך בכוח.

אין לשלוח ילד חולה לבחינות, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

ישנם תלמידים רבים נבונים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – ילדים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

המבחנים יתנהלו בשתי חלקים. התובנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לקבל את הנבחן לתכנית מסוימת לפי סף הקבלה שנקבע.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

במהלך תקופת ההכנות לבחינה, מומלץ לתת לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. כדאי לערב את האחים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

כאן תמצאו מידע עשיר אודות כמה ילדים עוברים מחוננים שלב א.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

בשלב הראשון, כל ילדי השכבה יעשו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמתקיים בכיתה. מבחן שלב א' בודק במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו להעריך את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

על מנת לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הכנה למבחן מחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

#p#כאשר יתבגר התלמיד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו אינפורמציה חשובה אודות כמה ילדים עוברים מחוננים שלב א.

מספר תוכניות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג אחר הצהריים, ולעיתים יזומנו הילדים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כשמכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

רוב המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בשביל נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, משום שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג זה בילדותם.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן שלב ב' בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות למבחן שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

מבחן מחוננים שלב ב' הוא הקובע

על סמך תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו אחוז מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

בדרך כלל, אחוז נתון מהילדים הנרשמים למבחן של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אך ניגשים בעקבות רצון של ההורים, ולכך, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן האיתור הרלוונטי, המכריע מיהו מחונן. אפשר להניח שילד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יעבור בהצלחה גם את שלב א'.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד למצוא מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה ישנן שאלות מילוליות של חשבון.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בשאלות אלו, על הילד לבחור את המשמעות המתאימה למילה נתונה. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

איך לפתח אצל התלמיד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן מחוננים

כשילד מגיע לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים להיות עסוקים בנושא כמה ילדים עוברים מחוננים שלב א.

כשהילד יפתור בעיות שוב ושוב, התלמיד יוכל בטבעיות להתמודד עם תרגילים מסוג זה. המדינה הקימה תוכניות המעצימות את היכולות של הילדים המחוננים.

צורת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. כשהתלמיד יחדד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן, הילד יצליח לפתור פעם אחר פעם תרגילים מסוג זה.

עוד בנושא:

ספר הכנה למבחני מחוננים

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ג

שאלון למבחני מחוננים

תרגול מבחן מחוננים כיתה ב

חוברת מודפסת מבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>