קטגוריות
Uncategorized

תהליך איתור מחוננים

תהליך איתור מחוננים

להפוך את ההכנה למבחן לאיתור מחוננים לפשוטה ומהנה

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

בזמן ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו כיצד להתמודד עם השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?

  • התכוננות 24 שעות קודם הבחינה: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, פארק, או סתם פיצרייה. הכרחי שהילד ילך לישון מוקדם ערב המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, חטיף שוקולד ומים.

ההתכוננות למבחן שלב א' נותנת לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. לעיתים, מומלץ לשלוח את התלמיד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

כאשר הוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לאופן החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. רצוי להעניק לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לקנות עבורו ערכה.

שלב ההכנה של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם הילד אכן מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

יש להסביר לילד שאכן תהליך ההכנה הינו ארוך, אך התהליך שווה כי לאחר שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. חשוב להעניק לילדיכם לאורך כל הזמן הרגשה שהוא חכם, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את הבחינה.

כשילד מתכונן לפני מבחן, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבורו. מומלץ לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם להבין אודות תהליך איתור מחוננים.

מהו תלמיד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק בשבילו?

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב מאוד להבין בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז ורק אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

מכיוון שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שלא חפץ שילדו ייבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

מבחני המחוננים יתבצעו בשתי חלקים. מבחני המחוננים לא תוכננו כדי לאבחן את כלל הכישורים של הילדים, אלא על מנת לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסי פנייה נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לאתר רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד תינוק.

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

טוב לרשום גם את שאר האחים לפעילויות שהם אוהבים. כדאי לערב את האחים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

מחפשים מידע אודות תהליך איתור מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

בשלב א', כל ילדי השכבה יעברו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמתקיים בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בוחן בעיקר את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם במקצוע החשבון.

במטרה לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ורוצים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למורה הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו לבדוק את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

הכנה למבחני המחוננים = הכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

לרוב, ילדים מחוננים מוציאים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא תהליך איתור מחוננים הינו מטריד לא מעט הורים בארץ.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהצבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם צורת החשיבה הנדרשת. בשביל ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה קל עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג זה בילדותם.

מספר תוכניות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולפעמים יזומנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כדי לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. מבחן שלב ב' מתקיים באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה מועבר באופן קבוצתי.

מבחן זה בוחן את הרמה הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.

שלב ב': הסינון האמיתי אחרי שלב א'

לרוב, חלק מסויים מהילדים הניגשים לבחינות של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אך נבחנים בגלל דרישה מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הינו מבחן האיתור האמיתי, המכריע מיהו באמת מחונן. תלמידים שמצליחים בשלב א', מוכח שהם נבונים ומוכשרים.

לפי תוצאות מבחני שלב ב', יופנו חלק מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. שאלות בחשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה ישנן בעיות מילוליות בנושא חשבון.
        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על הילד לבחור את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד למצוא מה הצורה החסרה. סדרות: מביאים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

איך לעורר אצל הילד את היכולת הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. מדינת ישראל הקימה תוכניות המעצימות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

במטרה שהילד יקבל ציון עובר במבחן, התלמיד צריך לפתח חשיבה מסוימת. כשהתלמיד יפתח את סגנון החשיבה הנדרשת לבחינה, הילד יצליח לפתור שוב ושוב תרגילים אלו.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש הרבה שאלות בנושא תהליך איתור מחוננים.

עוד בנושא:

בחינת מחוננים

הנחיות לבדיקת מבחן לאיתור מחוננים

מבחני מחוננים לדוגמא בחינם

תשובות מבלן מחוננים

מתי מבחן מחוננים כיתה ו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>