קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים יתקיים

מבחן מחוננים יתקיים

מתכוננים למבחן מחוננים

אם אתם צריכים מידע על מבחן מחוננים יתקיים הגעתם לאתר הנכון.

ההתכוננות למבחן שלב א' מעניקה לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד יתכונן לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. לעיתים, כדאי לרשום את הילד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

יש להסביר לילד שאכן יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אבל זה כדאי כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. חשוב להעניק לילד כל הזמן הרגשה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל להצליח במבחן.

תקופת ההכנות של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד באמת מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

ישנה חשיבות גדולה ששלב ההכנות של הילד למבחני המחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על התלמיד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

כאשר הוא לומד מתוך ערכת הכנה, הילד מתרגל לסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. רצוי לתת לילד גם את החוג וגם לקנות עבורו ערכת הכנה.

גם כשלומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בפעילויות עם ילדים.

  • הכנה יום לפני המבחן: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, פארק, או סתם מסעדה. חשוב שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

מהו תלמיד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק בשבילו?

מכיוון שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

יש תלמידים רבים נבונים, אך לא כולם מחוננים. אפשר לזהות סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד תינוק.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

מבחני המחוננים יתנהלו בשתי שלבים. המסקנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שהוחלט.

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק על מנת להוכיח לכל העולם שבנם "מחונן". חשוב מאוד להבין בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

צריכים מידע על מבחן מחוננים יתקיים? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

בזמן ההכנות לבחינה, מומלץ לשדר לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. כדאי לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

על מנת לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

המבחן הראשון נועד לסייע למורי בית הספר לבחור את התלמידים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. מבחן שלב א' בוחן בעיקר את הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם במקצוע החשבון.

תוכן המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו להעריך את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

תוכניות העשרת תלמידים מחוננים

הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא מידע חשוב אודות מבחן מחוננים יתקיים.

רוב התלמידים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. עבור נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

בדרך כלל, ילדים מחוננים מוציאים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולעיתים יוזמנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כשמכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים שלב ב'

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. המבחן שלב ב מחוננים מועבר דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם הוא מתקיים במתכונת קבוצתית.

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן א', הינו קשה יותר, ודורש התמודדות מחשבתית בלחץ של זמן. ההפניות למבחן שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

שלב ב': המבחן האמיתי אחרי שלב א'

שלב א' של הבחינה היה רק סינון ראשוני. סביר להניח שילד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יצליח לעבור גם את שלב א'.

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות בחשבון.
        1. בעיות מילוליות תרגילים על משמעות מילים: בחלק הזה, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה נתונה. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והילד צריך למצוא מה הצורה החסרה. סדרות: מציגים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

איך מפתחים אצל הילד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

בשביל שהילד יצליח במבחן, התלמיד צריך לפתח חשיבה מיוחדת. כשהתלמיד יחדד את סגנון החשיבה הנזקקת לבחינה, הילד יוכל לפתור פעם אחר פעם שאלות מסוג זה.

כאשר הילד יפתור בעיות שוב ושוב, הילד יוכל בקלות רבה להתמודד עם תרגילים מסוג זה. המדינה הוציאה לפועל מסגרות המטפחות את היכולות של התלמידים המחוננים.

כאשר ילד מגיע לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא מבחן מחוננים יתקיים.

עוד בנושא:

מה צריך להביא למבחן מחוננים

דוגמא מבחן סינון מחוננים

מבחן מחוננים כיתה ב איך לסמן תשובות

מבחני מחוננים בכיתה ג

מבחן מחוננים כיתה ו להדפסה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>