קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים שלב א מבחן דוגמא

מבחן מחוננים שלב א מבחן דוגמא

הכנה למבחן מחוננים

  • הכנה יום טרם המבחן: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, פארק, או אפילו פיצרייה. הכרחי שילדיכם יישן מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

אם אתם צריכים אינפורמציה על מבחן מחוננים שלב א מבחן דוגמא הגעתם למקום הנכון.

ההכנה לשלב א' נותנת לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד יעבור הכנה למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. חשוב מאוד שהילד יתכונן בדרך שיהיה לו חוויתי.

תקופת ההכנה של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד באמת מחונן. במידה והילד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להבין שתהליך זה אינו כל כך מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יתאמץ במה שמסובך מדי בשבילו, ועשוי להוות לו טראומה.

ישנם גופים ומכונים למיניהם, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

שיטה מעולה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. לא קיימת סתירה בין התרומה של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

חשוב להסביר לילד שאכן תהליך ההכנה הינו ארוך, אך התהליך שווה כי אחרי שיצליח במבחן, יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

חשוב מאוד ששלב ההכנות של הילד למבחני המחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

מבחן לאיתור מחוננים – אך ורק כאשר הילד באמת מחונן?

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

המבחנים יתבצעו בשתי שלבים. התובנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לקבל את התלמיד לתכנית מסוימת לפי סף הקבלה שנקבע.

לא מועיל לשלוח תלמיד חולה למבחנים, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

ישנם תלמידים רבים נבונים, אך לא כולם מחוננים. אפשר לאתר רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב ביותר להבין בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז ורק אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

מחפשים אינפורמציה על מבחן מחוננים שלב א מבחן דוגמא? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה שחיפשתם.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מומלץ לרשום גם את הילדים האחרים שהם אוהבים. כדאי לערב את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

על מנת לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו לבדוק את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

המבחן הראשון מטרתו לעזור לצוות בית הספר לבחור את התלמידים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. בסוף בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

מסגרות העשרת תלמידים מחוננים

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מוציאים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים צבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. עבור נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

על מנת לטפח את הילדים המחוננים, השיקה המדינה תוכניות ייחודיות, שנועדו להעניק העשרה לילדים מחוננים. כדי לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

נושא מבחן מחוננים שלב א מבחן דוגמא הינו מטריד לא מעט הורים בישראל.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן זה בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

מבחן המחוננים שלב ב' הוא הקובע

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

בדרך כלל, חלק נתון מהילדים הניגשים לבחינות של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אך נבחנים בגלל דרישה של ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הינו מבחן הסינון האמיתי, המכריע מיהו באמת מחונן. אפשר להניח שתלמיד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.

מאילו חלקים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והילד צריך למצוא מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בשאלות אלו, על הילד לנחש את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.
    1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות בחשבון.

כיצד מפתחים אצל הילד את היכולת הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. מדינת ישראל הוציאה לפועל מסגרות המעצימות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

צורת חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. על מנת שהילד יבין את אופן החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה, וכך לפתח את צורת החשיבה.

כשילד מתקרב לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לדון על הנושא מבחן מחוננים שלב א מבחן דוגמא.

עוד בנושא:

שאלות ידע כללי מחוננים

מבחן מחוננים כיתה ו

הכנה למבחן מחוננים שלב א כיתה ב

מבחני מחוננים כיתה ג שלב א

איך מאתרים ילדים מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>