קטגוריות
Uncategorized

דוגמאות מבחני מחוננים כיתה ב

דוגמאות מבחני מחוננים כיתה ב

התמודדות עם הלמידה באופן חוויתי

כשילד מתכונן לפני מבחן, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. מומלץ בחום לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים לדעת אודות דוגמאות מבחני מחוננים כיתה ב.

תקופת ההכנה של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד אכן מחונן. אם התלמיד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להבין שתהליך זה אינו מתאים לילד, ומוטב שהתלמיד לא יעמיק במה שמסובך מדי בשבילו, ועלול להוות לו טראומה.

חשוב להגיד לילד שבאמת יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אבל זה כדאי כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. כדאי ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

  • הכנה 24 שעות לפני הבחינה: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, פארק, או סתם פיצרייה. חשוב שילדיכם יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

קיימים אתרים ומכונים למיניהם, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בעבודה עם ילדים.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לתת לילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לפעמים, שווה לרשום את הילד לחוג שמלמד את הילד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

כשהוא לומד בעזרת ערכת הכנה, הילד מתרגל לאופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. רצוי לתת לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לקנות עבורו ערכה.

מבחן מחוננים: רק כאשר התלמיד באמת מחונן?

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לפעמים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך שלא בצדק.

אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. מבחני המחוננים לא תוכננו כדי לאבחן את פרופיל המיומנויות של התלמידים, אלא כדי לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסים שונים נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לאתר סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

אין טעם לשלוח ילד חולה למבחנים, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

כאן תמצאו מידע רב אודות דוגמאות מבחני מחוננים כיתה ב.

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

לאורך ימי ההתכוננות לבחינה, חשוב לתת לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. כדאי לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ורוצים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, ייעודו להעריך את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

במטרה לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

המבחן הראשון נועד לסייע לסגל בית הספר לאתר את התלמידים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. בתום בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

התלמיד יגיע מוכן נפשית למבחן הפסיכומטרי כשיגדל

נושא דוגמאות מבחני מחוננים כיתה ב הינו מטריד לא מעט הורים בארץ.

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סוג החשיבה הנדרשת. לרוב, ילדים מחוננים יוציאו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

על מנת להעצים את הילדים המחוננים, הקימה המדינה תוכניות מיוחדות, שמטרתן לתת העשרה לילדים מחוננים. כדי לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

בדרך כלל, ילדים מחוננים מקבלים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הינו קשה יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית תחת לחץ של זמן. ההזמנות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

שלב ב': הסינון האמיתי אחרי שלב א'

שלב א' של המבחן היה סוג של סינון ראשון. סביר להניח שילד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יצליח לעבור גם את מבחן שלב א'.

הוריהם של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי התאמה או לא לתכנית.

מאילו חלקים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על הילד לבחור את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.
        1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות בנושא חשבון.

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד למצוא מהי הצורה החסרה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

כיצד לעורר אצל התלמיד את צורת החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. מדינת ישראל הוציאה לפועל מסגרות המטפחות את היכולות של התלמידים המחוננים.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש הרבה שאלות בנושא דוגמאות מבחני מחוננים כיתה ב.

בשביל שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, על הילד לפתח יכולת חשיבה מסוימת. כשהילד יפתח את סגנון החשיבה הנדרשת למבחן, הילד יוכל לפתור פעם אחר פעם שאלות אלו.

עוד בנושא:

מבחן הכנה למבחן מחוננים

בחינה ראשונה מחוננים בבתי הספר

מבחן לדוגמא מחוננים כיתה ב

כמה פעמים אפשר לעשות מבחן מחוננים

איתור תלמידים מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>