קטגוריות
Uncategorized

האם עבר שלב א מחוננים

האם עבר שלב א מחוננים

הכנה נפשית של הילד למבחני מחוננים

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם להבין על האם עבר שלב א מחוננים.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לעיתים, כדאי לרשום את התלמיד לחוג שמלמד את הילד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

ישנם גופים ומכונים למיניהם, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בעבודה עם ילדים.

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יהיה באווירה רגועה ולא לחוצה. קיימת חשיבות להעניק לילדיכם כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושיש לו יכולת להצליח בבחינה.

כאשר ילד באמת מחונן, הלמידה לפני הבחינה תהיה פשוטה ומענגת עבורו. אם הילד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להבין שתהליך זה אינו מתאים לילד, ומוטב שהילד לא יעמיק במה שמסובך מדי בשבילו, ועלול להוות לו טראומה.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבורו. ניתן לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

  • התכוננות 24 שעות קודם הבחינה: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, פארק, או סתם מסעדה. הכרחי שילדיכם ילך לישון מוקדם ערב הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', שוקולד ושתייה.

דרך מעולה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. לא קיימת סתירה בין התרומה של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

מבחן לאיתור מחוננים – אך ורק כאשר הילד באמת מחונן?

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

אין לשלוח ילד חולה למבחנים, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב מאוד להבין בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. מבחני המחוננים לא נבנו כדי לאבחן את פרופיל המיומנויות של הילדים, אלא כדי לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

ישנם ילדים רבים נבונים, אך לא כולם מחוננים. אפשר לזהות סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

כדאי לרשום גם את שאר האחים שהם מחבבים. נכון לערב את ילדיכם האחרים כמה שיותר בלימוד למבחן.

כאן תקראו מידע רב אודות האם עבר שלב א מחוננים.

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

על מנת לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

בשלב א', כל ילדי השכבה יעברו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מועבר בכיתה. בסוף בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל תשובה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכן המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו לבדוק את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

הכנה למבחן מחוננים = הכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

על מנת להעצים את התלמידים המחוננים, הקימה מדינת ישראל מסגרות ייחודיות, שייעודן להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. על מנת לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מקבלים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם צורת החשיבה הנדרשת. עבור נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם מאחר שכבר עברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תמצאו מידע חשוב אודות האם עבר שלב א מחוננים.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. מבחן מחוננים שלב ב' מועבר דרך מכון חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה מתקיים באופן קבוצתי.

מבחן ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא מאתגר יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית בלחץ של זמן. ההפניות למבחן שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו הקובע

שלב א' של הבחינה היה סינון די ראשוני. ילדים שמצליחים בשלב א', מוכח שהם חכמים ומוכשרים.

לפי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו חלק מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מאילו חלקים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. שאלות חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה יש בעיות מילוליות בחשבון.
        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לבחור את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל הילד לנחש מה הצורה החסרה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

כיצד מפתחים אצל הילד את היכולת הנזקקת למבחן המחוננים

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. כשהתלמיד יחדד את סגנון החשיבה הנזקקת למבחן, הילד יוכל לפתור שוב ושוב תרגילים מסוג זה.

כשילד מתקרב לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים להיות עסוקים בנושא האם עבר שלב א מחוננים.

כשהתלמיד יפתור בעיות שוב ושוב, התלמיד יוכל בטבעיות להתמודד עם שאלות מסגנון זה. אם לא יעזרו לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם ילדים עלולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

עוד בנושא:

ערכת הכנה למבחן מחוננים כיתה ו

מבחן מחוננים כיתה ב שלב ב לדוגמא

מבחן מחוננים כיתה ב תרגול און ליין ערכת היכרות

תשובות למבחן מחוננים שלב א

בחינה ראשונה מחוננים בבתי הספר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>