קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים לדוגמא שלב א

מבחן מחוננים לדוגמא שלב א

התכוננות למבחן מחוננים

תקופת ההכנה של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד אכן מחונן. במידה והילד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להבין שהתהליך אינו כל כך מתאים לילד, ואולי עדיף שהילד לא יעמיק במה שקשה מדי בשבילו, ועלול להוות לו טראומה.

במהלך ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו כיצד לגשת אל השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המועברים על ידי אנשי מקצוע המומחים בפעילויות עם ילדים.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם לדעת אודות מבחן מחוננים לדוגמא שלב א.

שיטה יעילה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. אין סתירה בין התרומה של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

ההכנה לשלב א' מעניקה לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד יתכונן לשלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח משום שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. לפעמים, מומלץ לרשום את התלמיד לחוג שמלמד את הילד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

  • הכנה יום טרם הבחינה: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהילד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, קניון, או סתם פיצרייה. חשוב מאד שילדיכם יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

חשוב מאוד ששלב ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. מומלץ בחום לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

יש להסביר לילד שבאמת יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אך התהליך שווה כי לאחר שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

מהו תלמיד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק בשבילו?

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסי פנייה מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, אות למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – ילדים המקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

מאחר שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא חפץ שילדו ייבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. מבחני המחוננים לא נבנו כדי להעריך את מגוון המיומנויות של הילדים, אלא כדי לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק על מנת להוכיח לכל העולם שבנם "מחונן". חשוב מאוד להבין בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז ורק אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

כאן תקראו מידע עשיר אודות מבחן מחוננים לדוגמא שלב א.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

לאורך ימי ההתכוננות למבחן, חשוב להעניק לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. מומלץ לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

כדי לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

המבחן הראשון נועד לעזור לצוות בית הספר לבחור את הילדים בעלי כישורים בכיתה. בסוף בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו להעריך את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

הילד יגיע מוכן פסיכולוגית לקורס הפסיכומטרי כשיגדל

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה אודות מבחן מחוננים לדוגמא שלב א.

מספר תוכניות העשרה למחוננים יועברו כחוג אחר הצהריים, ולפעמים יוזמנו הילדים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כשמכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מקבלים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהצבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סגנון החשיבה הנצרכת. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יוציאו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. מבחן מחוננים שלב ב' מתקיים באמצעות מכון חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה מתקיים במתכונת קבוצתית.

מבחן שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הינו מורכב יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית בלחץ זמן. ההפניות למבחן שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

על סמך תוצאות מבחני שלב ב', יופנו אחוז מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

בדרך כלל, אחוז נתון מהתלמידים הניגשים לבחינות של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אבל ניגשים בשל דרישה של ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הינו מבחן האיתור האמיתי, הקובע מיהו באמת מחונן. אפשר להניח שילד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. בעיות מילוליות תרגילים על פירוש מילים: בתרגילים אלו, על התלמיד לנחש את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.
        1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות בנושא חשבון.

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד למצוא מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.

כיצד מעוררים אצל הילד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

כשילד מתקרב לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא מבחן מחוננים לדוגמא שלב א.

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. אם לא עוזרים לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם ילדים עלולים להשתעמם ולהתעסק במעשי שטות.

צורת חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. על מנת שהתלמיד יבין את צורת החשיבה, עליו לקרוא דוגמאות של פתרונות המופיעים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את החשיבה.

עוד בנושא:

חוברת מודפסת מבחן מחוננים

תשובות למבחו מחוננים שלב א כיתה ב

השוואת חברות הכנה לבחנסי מחוננים

מבחן מחוננים שלב א כיתה ב pdf

מבחני מחוננים שלב ב' + דוגמאות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>