קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים שלב כיתה ב

מבחן מחוננים שלב כיתה ב

התמודדות עם הלמידה בצורת חוויה

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, זה יכול להיות חוויה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. על מנת שתהליך ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

  • התכוננות 24 שעות קודם המבחן: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, פארק, או סתם פיצרייה. חשוב שהילד יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', שוקולד ומים.

חשוב מאוד ששלב ההכנות יעבור באווירה כיפית ולא מתוחה. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

דרך יעילה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. רצוי להעניק לילד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש בשבילו ערכת הכנה.

כשתלמיד באמת מחונן, הלמידה לקראת הבחינה תהיה פשוטה ומהנה עבורו. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

גם כשלומדים עם הילד בבית, חשוב לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה כיפית. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בעבודה עם ילדים.

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חשוב ביותר שהתלמיד ילמד בדרך שיהיה לו נעים.

אם אתם מחפשים אינפורמציה על מבחן מחוננים שלב כיתה ב הגעתם למקום הנכון.

שיטות לזהות אם ילדיכם אכן מחונן

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המבחנים לא נבנו על מנת לאבחן את פרופיל המיומנויות של הילדים, אלא כדי לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.

ישנם לא מעט ילדים חכמים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. אפשר לזהות רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

לא מועיל לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחן, רק על מנת להראות לכולם שבנם "מחונן". חשוב מאוד לזהות בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם אפשר לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

טוב להביא גם את הילדים האחרים שהם אוהבים. כדאי לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

מחפשים אינפורמציה אודות מבחן מחוננים שלב כיתה ב? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ורוצים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

המבחן הראשון נועד לעזור לצוות בית הספר לבחור את התלמידים בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כלל התלמידים. לאחר בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל הודעה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו לבדוק את מידת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

על מנת לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הילד יגיע מוכן פסיכולוגית לקורס הפסיכומטרי כשיתבגר

מספר תוכניות העשרה למחוננים יועברו כחוג בשעות הצהריים, ולפעמים יזומנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כשמכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. בדרך כלל, ילדים מחוננים יקבלו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

נושא מבחן מחוננים שלב כיתה ב הינו מטריד לא מעט הורים בישראל.

#p#כאשר יגדל הילד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן זה בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו הקובע

על סמך תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו חלק מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

בדרך כלל, חלק מסויים מהילדים הנרשמים למבחן של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אבל ניגשים בגלל דרישה מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של המבחן הוא מבחן הסינון האמיתי, המכריע מיהו מחונן. תלמידים שמצליחים בשלב א', מוכח שהם נבונים ומוכשרים.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים שאלות על משמעות מילים: בחלק הזה, על הילד לבחור את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך לנחש מה הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. שאלות בחשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה ישנן בעיות מילוליות בנושא חשבון.

כיצד לפתח אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. אם לא יעזרו לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם תלמידים עלולים להשתעמם ולהתעסק במעשים שטותיים.

יכולת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. במטרה שהתלמיד יבין את סוג החשיבה, הוא צריך לעבור על דוגמאות של פתרון תרגילים המופיעים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את צורת החשיבה.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בנושא מבחן מחוננים שלב כיתה ב.

עוד בנושא:

מבחני מחוננים לדוגמא כיתה ב& 39

דוגמא למבחן שלב ב מחוננים

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

הורדה מבחני מחוננים כיתה ב שלב ב

שאלות נפוצות מבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>