קטגוריות
Uncategorized

מבחן איתור מחוננים שלב א

מבחן איתור מחוננים שלב א

התמודדות עם הלמידה באופן חוויתי

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יעבור באווירה כיפית ולא לחוצה. כדאי ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

חשוב ביותר ששלב ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. על מנת ששלב ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

  • התכוננות 24 שעות לפני הבחינה: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהילד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, קניון, או סתם פיצרייה. הכרחי שילדיכם יישן מוקדם ערב המבחן.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, שוקולד ומים.

אתר מחוננים: כל מה שרציתם להבין על מבחן איתור מחוננים שלב א.

כשהוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, הילד מתמחה בסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. אין סתירה בין התרומה של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

כשתלמיד באמת מחונן, ההכנה לקראת המבחן תהיה פשוטה ומענגת עבורו. במידה והילד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ומוטב שהתלמיד לא יתאמץ במה שקשה מדי עבורו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, חשוב לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לתת לילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. חיוני ביותר שהילד יתכונן בדרך שיהיה לו חוויתי.

דרכים לדעת אם ילדיכם אכן מחונן

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. התובנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לקבל את הנבחן לתכנית מיוחדת על פי סף הקבלה שהוחלט.

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחן, רק על מנת להוכיח לכל העולם שבנם "מחונן". חשוב ביותר לזהות בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

אין טעם לשלוח ילד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

ישנם תלמידים רבים נבונים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. בדרך כלל, אות למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – תלמידים המקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מומלץ לרשום גם את שאר האחים שהם אוהבים. טוב לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

מחפשים מידע על מבחן איתור מחוננים שלב א? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

בשלב ראשון, כל ילדי השכבה יעשו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמתקיים בכיתה. לאחר בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

כדי לסייע לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולנמק את רצונם.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו לבדוק את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

תוכניות העשרת ילדים מחוננים

#p#כאשר יתבגר התלמיד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מרבית התלמידים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בשביל נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, משום שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג זה בילדותם.

נושא מבחן איתור מחוננים שלב א הינו מטריד הורים רבים בישראל.

במטרה להעצים את התלמידים המחוננים, הקימה מדינת ישראל תוכניות מיוחדות, שנועדו להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. כשמכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הינו מאתגר יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ של זמן. ההזמנות לשלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

לפי תוצאות מבחני שלב ב', יופנו אחוז מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

שלב א' של הבחינה היה רק סינון ראשוני. אפשר להניח שילד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יעבור בהצלחה גם את שלב א'.

מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך לנחש מהי הצורה החסרה. סדרות: מציגים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים שאלות על משמעות מילים: בחלק הזה, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.
    1. שאלות בחשבון חלק זה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה יש בעיות מילוליות של חשבון.

כיצד לעורר אצל התלמיד את היכולת הנזקקת למבחן המחוננים

צורת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. כשהתלמיד יחדד את סגנון החשיבה הנזקקת למבחן, הילד יצליח לפתור פעם אחר פעם תרגילים אלו.

כאשר הילד יפתור בעיות פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בפשטות להתגבר על תרגילים מסגנון זה. אם לא יעזרו לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם תלמידים עלולים להשתעמם ולהתעסק במעשי שטות.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בנושא מבחן איתור מחוננים שלב א.

עוד בנושא:

הכנה למבחן לאיתור מחוננים כיתה ב

מבחנים לדוגמא מחוננים כיתה ב& 39

מבחן לדוגמה מחוננים כיתה ג

הכנה למבחן מחוננים כיתה ב שלב ב חינם

דןגמה למבחני מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>