קטגוריות
Uncategorized

חוברת הכנה למבחן מחוננים

חוברת הכנה למבחן מחוננים

הופכים את ההכנה למבחן לאיתור מחוננים לפשוטה ומהנה

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, זה יכול להיות חוויה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, היא יכולה להוות גם טראומה עבורו. על מנת שתהליך ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לתת לילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לעיתים, שווה לשלוח את התלמיד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

בזמן התרגול, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו כיצד להתמודד עם השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

ישנם אתרים ומכונים שונים, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בעבודה עם ילדים.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יהיה באווירה רגועה ולא מתוחה. יש ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

אתר מחוננים: כל מה שרציתם לדעת על חוברת הכנה למבחן מחוננים.

  • הכנה 24 שעות טרם המבחן: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: גן שעשועים, פארק, או סתם פיצרייה. חשוב שהילד ילך לישון מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

שיטה טובה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. מומלץ לתת לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש בשבילו ערכת הכנה.

כאשר תלמיד באמת מחונן, ההכנה לקראת הבחינה תהיה פשוטה ומהנה בשבילו. אם התלמיד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להבין שתהליך זה אינו כל כך מתאים לילד, ואולי עדיף שהילד לא יעמיק במה שמסובך מדי עבורו, ועלול להוות לו טראומה.

מבחן מחוננים – רק כאשר התלמיד באמת מחונן?

מאחר שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא מאולצת, הורה שאינו מעוניין שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. התובנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לקבל את הנבחן לתכנית מיוחדת לפי סף הקבלה שהוחלט.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסים שונים מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לזהות רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

לא נכון שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנה למבחן, רק כדי להוכיח לכולם שבנם "מחונן". לעיתים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן יכפו עליו את התהליך בכוח.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

לאורך ימי ההכנות למבחן, חשוב להעניק לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. טוב לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

מחפשים מידע על חוברת הכנה למבחן מחוננים? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

כדי לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

בשלב הראשון, כל תלמידי הכיתה יעשו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמועבר בבית הספר. לאחר בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו לבדוק את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

התלמיד יגיע מוכן פסיכולוגית לקורס הפסיכומטרי כשיגדל

נושא חוברת הכנה למבחן מחוננים הינו מטריד לא מעט הורים בארץ.

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג אחר הצהריים, ולעיתים יוזמנו הילדים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. על מנת לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

#p#כאשר יגדל התלמיד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים צבא ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. עבור נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, משום שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. המבחן שלב ב מחוננים יתקיים באמצעות מכון חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה ייערך באופן קבוצתי.

מבחן שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הוא קשה יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית בלחץ זמן. ההפניות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו הקובע

על סמך תוצאות מבחני שלב ב', יופנו אחוז מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

שלב א' של הבחינה היה סוג של סינון ראשון. ילדים המקבלים ציון עובר בשלב א', הינם בעלי יכולות ומוכשרים.

מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך לנחש מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות תרגילים על משמעות מילים: בחלק הזה, על התלמיד לבחור את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.
    1. שאלות חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה מוצאים שאלות מילוליות בנושא חשבון.

כיצד מעוררים אצל התלמיד את היכולת הנזקקת למבחן מחוננים

יכולת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. על מנת שהתלמיד יפנים את צורת החשיבה, הוא צריך לקרוא דוגמאות של פתרון תרגילים הקיימים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את צורת החשיבה.

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים להיות עסוקים בנושא חוברת הכנה למבחן מחוננים.

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. מדינת ישראל הקימה מסגרות המעצימות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

עוד בנושא:

דןגמה למבחני מחוננים

משך זמן מבחן מחוננים שלב ב

כמה ילדים עוברים מחוננים שלב א

דף סימון תשובות מבחן מחוננים

מלים למבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>