קטגוריות
Uncategorized

איתור מחוננים מבחן לדוגמא

איתור מחוננים מבחן לדוגמא

הילד מתכונן נפשית למבחני מחוננים

כשהוא לומד בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתמחה בסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. מומלץ לתת לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש עבורו ערכת הכנה.

ההתכוננות לשלב א' נותנת לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. לעיתים, שווה לשלוח את הילד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

תקופת ההכנה של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד באמת מחונן. אם התלמיד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יתאמץ במה שמסובך מדי בשבילו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה כיפית. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בצורה של שעשועים, סדנאות וחוויות.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, היא יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. על מנת שתהליך ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יהיה באווירה רגועה ולא מתוחה. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

  • הכנה יום טרם המבחן: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, קניון, או אפילו מסעדה. הכרחי שילדיכם יישן מוקדם ערב הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, חטיף שוקולד ומים.

אם אתם צריכים מידע אודות איתור מחוננים מבחן לדוגמא הגעתם למקום הנכון.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

מהו תלמיד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק כדי להוכיח לכולם שבנם "מחונן". לעיתים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן יכפו עליו את התהליך בכוח.

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. מבחני המחוננים לא תוכננו על מנת להעריך את כלל הכישורים של התלמידים, אלא כדי לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.

יש ילדים רבים חכמים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. ניתן לזהות סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא רוצה שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

כאן תקראו מידע רב אודות איתור מחוננים מבחן לדוגמא.

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מומלץ לרשום גם את שאר האחים לפעילויות שהם מחבבים. כדאי לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

כדי לסייע לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, ייעודו לבדוק את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא ילד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

מבחן שלב א' נועד לסייע לצוות בית הספר לאתר את התלמידים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. לאחר בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ורוצים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

תוכניות העשרת תלמידים מחוננים

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו אינפורמציה חשובה אודות איתור מחוננים מבחן לדוגמא.

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג אחר הצהריים, ולעיתים יוזמנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כשמכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

בדרך כלל, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי פשוט בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

רוב התלמידים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. לרוב, תלמידים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן שלב ב' בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות למבחן שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

על סמך תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו חלק מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

שלב א' של המבחן היה סינון די ראשוני. סביר להניח שילד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יצליח לעבור גם את מבחן שלב א'.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. שאלות בחשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה ישנן שאלות מילוליות של חשבון.
        1. תרגילים מילוליים שאלות על משמעות מילים: בחלק הזה, על התלמיד לנחש את המשמעות המתאימה למילה נתונה. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד לנחש מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.

איך מפתחים אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן המחוננים

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בעניין איתור מחוננים מבחן לדוגמא.

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. המדינה הקימה תוכניות המטפחות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

על מנת שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, הילד צריך לפתח יכולת חשיבה מיוחדת. כאשר התלמיד יפתח את סגנון החשיבה הנזקקת לבחינה, הילד יוכל לפתור שוב ושוב תרגילים מסוג זה.

עוד בנושא:

ספר הכנה מחוננים שלב ב

מבנה מבחן מחוננים

אנלוגיות מבחני מחוננים כיתה ב

מבחן מחוננים כיתה ה

מחוננים חטיבה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>