קטגוריות
Uncategorized

חוברות הכנה למבחני מחוננים

חוברות הכנה למבחני מחוננים

הופכים את ההכנה למבחן לאיתור מחוננים לקלה ומהנה

חשוב להגיד לילד שאמנם תהליך ההכנות הינו ארוך, אבל זה כדאי כי אחרי שיצליח במבחן, יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. יש ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, זה יכול להיות חוויה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, היא יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על התלמיד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

אם אתם מחפשים מידע על חוברות הכנה למבחני מחוננים הגעתם לאתר הנכון.

ההתכוננות למבחן שלב א' נותנת לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד ילמד לשלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח משום שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. חיוני מאוד שהתלמיד ילמד באופן שיהיה לו נעים.

שלב ההכנות של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד באמת מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

דרך מעולה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. אין סתירה בין התרומה של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

ישנם אתרים ומכונים למיניהם, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

  • הכנה 24 שעות לפני הבחינה: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהילד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, פארק, או אפילו פיצרייה. הכרחי שהילד יישן מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

דרכים לזהות אם ילדיכם מחונן באמת

מכיוון שההשתתפות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שאינו מעוניין שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המבחנים לא נבנו כדי לאבחן את פרופיל הכישורים של הילדים, אלא על מנת לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לעיתים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסים שונים נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מחפשים אינפורמציה אודות חוברות הכנה למבחני מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה שחיפשתם.

מומלץ להביא גם את הילדים האחרים לחוגים שהם אוהבים. מומלץ לשתף את האחים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

מבנה המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו להעריך את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ורוצים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

על מנת לסייע לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

בשלב הראשון, כל תלמידי השכבה יעברו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמועבר בבית הספר. מבחן שלב א' בוחן בעיקר את הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם בתחום החשבון.

הכנה למבחני המחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה אודות חוברות הכנה למבחני מחוננים.

רוב התלמידים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יוציאו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

במטרה להעשיר את התלמידים המחוננים, הקימה המדינה תוכניות מיוחדות, שמטרתן לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כשמכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

לרוב, תלמידים מחוננים מוציאים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים שלב ב'

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. מבחן שלב ב' יתקיים דרך מכון חיצוני לבית הספר ואף הוא מתקיים במתכונת קבוצתית.

מבחן מחוננים שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא מאתגר יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ זמן. ההזמנות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

רוב הזמן, חלק נתון מהילדים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אך נבחנים בשל רצון של ההורים, ולכך, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן הסינון האמיתי, הקובע מיהו באמת מחונן. סביר להניח שילד שהוא לא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יקבל ציון עובר גם את שלב א'.

לפי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו חלק מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים תרגילים על פירוש מילים: בתרגילים אלו, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.
        1. תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה יש שאלות מילוליות בנושא חשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין הצורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד לנחש מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.

כיצד לעורר אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת למבחן מחוננים

בשביל שהילד יקבל ציון עובר במבחן, על התלמיד לפתח חשיבה מסוימת. על מנת שהתלמיד יפנים את אופן החשיבה, עליו ללמוד דוגמאות של פתרונות המופיעים בערכות הכנה, וכך לפתח את צורת החשיבה.

כאשר התלמיד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בטבעיות להתגבר על תרגילים מסוג זה. המדינה הקימה תוכניות המעצימות את הכישורים של הילדים המחוננים.

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא חוברות הכנה למבחני מחוננים.

עוד בנושא:

מועד מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב

תשובות מבחן מחוננים שלב ב

מבחני מחוננים ידע כללי

תרגול למבחני מחוננים בחינם

הכנה למבחני מחוננים שלב ב כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>