קטגוריות
Uncategorized

המלצה הכנה למבחני מחוננים

המלצה הכנה למבחני מחוננים

התמודדות עם הלמידה בצורת חוויה

כאשר הוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתמחה באופן החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. אין סתירה בין החשיבות של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

  • הכנה יום לפני הבחינה: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהילד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, קניון, או סתם מסעדה. חשוב מאד שהילד ילך לישון מוקדם ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, שוקולד ושתייה.

חשוב מאוד ששלב ההכנות יהיה באווירה כיפית ולא לחוצה. חשוב לתת לילד לאורך כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושיש לו יכולת להצליח בבחינה.

אתר מחוננים: כל מה שרציתם לדעת אודות המלצה הכנה למבחני מחוננים.

שלב ההכנה של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם הילד אכן מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

ההכנה לשלב א' נותנת לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד יתכונן למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. לעיתים, מומלץ לרשום את התלמיד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

ישנם גופים ומכונים שונים, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, זה יכול להיות חוויה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבורו. ניתן לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

מבחן לאיתור מחוננים: רק כאשר הילד באמת מחונן?

אין טעם לשלוח ילד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

ישנם ילדים רבים נבונים, אך לא כולם מחוננים. בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – ילדים בעלי ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המסקנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לקבל את התלמיד לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שהוחלט.

לא נכון שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחן, רק על מנת להראות לכל העולם שבנם "גאון". חשוב מאוד לזהות בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז ורק אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

מומלץ לרשום גם את הילדים האחרים לחוגים שהם אוהבים. כדאי לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תקראו מידע עשיר אודות המלצה הכנה למבחני מחוננים.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ורוצים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

על מנת לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

תוכן המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, ייעודו לבדוק את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

מבחן שלב א' נועד לעזור לצוות בית הספר לבחור את התלמידים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. לאחר בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל הודעה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

התלמיד יגיע מוכן פסיכולוגית לקורס הפסיכומטרי כשיתבגר

על מנת לטפח את התלמידים המחוננים, הקימה מדינת ישראל תוכניות ייחודיות, שמטרתן לתת העשרה לתלמידים מחוננים. על מנת לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא מידע חשוב על המלצה הכנה למבחני מחוננים.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהצבא ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סוג החשיבה הנדרשת. עבור נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

#p#כשיתבגר התלמיד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן שלב ב' בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות למבחן שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן המחוננים שלב ב' הוא הקובע

שלב א' של המבחן היה סינון די ראשוני. סביר להניח שילד שהוא לא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

מאילו חלקים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בשאלות אלו, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.
        1. שאלות חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה מוצאים שאלות מילוליות של חשבון.

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד למצוא מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.

כיצד לפתח אצל הילד את החשיבה הנדרשת למבחן מחוננים

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בעניין המלצה הכנה למבחני מחוננים.

במטרה שהילד יקבל ציון עובר במבחן, על הילד לפתח צורת חשיבה מיוחדת. במטרה שהילד יבין את צורת החשיבה, עליו לקרוא דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה, וכך לחדד את החשיבה.

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. המדינה הקימה תוכניות המטפחות את היכולות של הילדים המחוננים.

עוד בנושא:

שלב ב מחוננים ירושלים

מבחנים לאיתור מחוננים בעיות בלתי מילוליות

סרטוני הכנה למבחן מחוננים כיתה ב

מבחן מחוננים כיתה ז

מבחן מחוננים שלב א שאלות לדוגמה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>