קטגוריות
Uncategorized

הכנה מבחן מחוננים כיתה ב

הכנה מבחן מחוננים כיתה ב

הכנה נפשית של הילד למבחני מחוננים

כשהוא לומד בעזרת ערכת הכנה, הילד מתרגל לסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. רצוי להעניק לילד גם את התכנית הכנה וגם לקנות בשבילו ערכת הכנה.

יש להגיד לילד שאכן יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אבל זה כדאי כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

ישנה חשיבות גדולה שתהליך ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. מומלץ בחום לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

בזמן התרגול, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו כיצד לגשת אל השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לתת לילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לפעמים, מומלץ לשלוח את התלמיד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים לדעת על הכנה מבחן מחוננים כיתה ב.

  • הכנה יום קודם המבחן: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, פארק, או סתם מסעדה. הכרחי שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', שוקולד ושתייה.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, חשוב לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בעבודה עם ילדים.

כאשר תלמיד באמת מחונן, הלמידה לקראת המבחן תהיה קלה ומענגת עבורו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

מבחן לאיתור מחוננים – אך ורק כאשר התלמיד באמת מחונן?

אין לשלוח תלמיד חולה למבחנים, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק על מנת להראות לכל העולם שבנם "מחונן". חשוב מאוד לזהות בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז ורק אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

יש לא מעט תלמידים נבונים, אך לא כולם מחוננים. ניתן לזהות רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המסקנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית מיוחדת לפי סף הקבלה שנקבע.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

צריכים מידע אודות הכנה מבחן מחוננים כיתה ב? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

מומלץ לרשום גם את הילדים האחרים שהם אוהבים. נכון לשתף את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

תוכן המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו להעריך את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

בשלב הראשון, כל תלמידי השכבה יעברו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מתקיים בבית הספר. מבחן שלב א' בוחן במיוחד את הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

במטרה לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

מסגרות העשרת ילדים מחוננים

בדרך כלל, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

על מנת להעצים את הילדים המחוננים, הקימה המדינה תוכניות מיוחדות, שייעודן להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. כשמכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

נושא הכנה מבחן מחוננים כיתה ב הינו מטריד לא מעט הורים בישראל.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. עבור ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הינו מורכב יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית בלחץ של זמן. ההפניות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן מחוננים שלב ב' הינו המכריע

בדרך כלל, חלק נתון מהילדים הניגשים לבחינות של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אך נבחנים בשל רצון מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של המבחן הוא מבחן האיתור האמיתי, הקובע מיהו מחונן. אפשר להניח שתלמיד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יצליח לעבור גם את שלב א'.

ההורים של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והילד צריך לנחש מהי הצורה החסרה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים תרגילים על פירוש מילים: בחלק הזה, על התלמיד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.
    1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות בנושא חשבון.

איך מפתחים אצל התלמיד את היכולת הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. כשהילד יחדד את סגנון החשיבה הנזקקת למבחן, התלמיד יוכל לפתור שוב ושוב תרגילים אלו.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש הרבה שאלות בנושא הכנה מבחן מחוננים כיתה ב.

כאשר הילד יפתור בעיות שוב ושוב, התלמיד יוכל בקלות רבה להתגבר על שאלות מסגנון זה. המדינה הוציאה לפועל תוכניות המעצימות את הכישורים של הילדים המחוננים.

עוד בנושא:

מבחני מחוננים איך מסמנים תשובה

בחינה ראשונה מחוננים בבתי הספר

הכנה לשלב ב מחוננים

מבחן מחוננים שלב א מתי

סדנאות הכנה למבחני מחוננים כיתה ו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>