קטגוריות
Uncategorized

דוגמאות למבחן מחוננים כיתה ב

דוגמאות למבחן מחוננים כיתה ב

התכוננות למבחן מחוננים

כאשר תלמיד באמת מחונן, הלמידה לפני הבחינה תהיה פשוטה ומענגת בשבילו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

ההתכוננות למבחן שלב א' מעניקה לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יעבור הכנה למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. חשוב ביותר שהילד ילמד בדרך שיהיה לו חוויתי.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

חשוב מאוד ששלב ההכנות יהיה באווירה כיפית ולא מתוחה. יש ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

שיטה מעולה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. לא קיימת סתירה בין החשיבות של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. על מנת ששלב ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

  • התכוננות יום קודם הבחינה: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, פארק, או סתם פיצרייה. הכרחי שהילד ילך לישון מוקדם ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, חטיף שוקולד ומים.

ישנם גופים ומכונים שונים, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בפעילויות עם ילדים.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם לדעת על דוגמאות למבחן מחוננים כיתה ב.

שיטות לדעת אם ילדיכם מחונן באמת

לא מועיל לשלוח ילד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק על מנת להראות לכל העולם שבנם "מחונן". חשוב מאוד לזהות בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. התובנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לקבל את הנבחן לתכנית נתונה לפי סף הקבלה שהוחלט.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסי פנייה נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לזהות סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד תינוק.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

כדאי לרשום גם את הילדים האחרים שהם מחבבים. כדאי לערב את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

צריכים אינפורמציה על דוגמאות למבחן מחוננים כיתה ב? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

כדי לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

בשלב הראשון, כל ילדי הכיתה יעברו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מועבר בכיתה. בסוף בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכן המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו להעריך את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא ילד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הכנה למבחן מחוננים = הכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא מידע חשוב על דוגמאות למבחן מחוננים כיתה ב.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מקבלים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים צבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. עבור ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה קל עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג זה בילדותם.

על מנת להעצים את הילדים המחוננים, הקימה המדינה תוכניות ייחודיות, שמטרתן לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כשמכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן זה בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. מבחן מחוננים שלב ב' יתקיים באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם הוא מועבר באופן קבוצתי.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

הוריהם של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי התאמה או לא לתכנית.

מבחן מחוננים שלב א' היה סוג של סינון ראשון. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', הינם חכמים ומוכשרים.

אילו חלקים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין הצורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל הילד למצוא מה הצורה החסרה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות של חשבון.

איך לעורר אצל הילד את צורת החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש לא מעט שאלות בנושא דוגמאות למבחן מחוננים כיתה ב.

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. במידה ולא עוזרים לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם תלמידים יכולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

במטרה שהתלמיד יצליח במבחן, הילד צריך לפתח חשיבה מסוימת. במטרה שהתלמיד יפנים את סוג החשיבה, הוא צריך ללמוד דוגמאות של פתרון תרגילים המופיעים בערכות הכנה, וכך לחדד את החשיבה.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים כיתה ו להדפסה

מבחן מחוננים שלב א pdf

מבחן מחוננים לדוגמא כיתה ו חינם

הכנה למבחן מחוננים כיתה ב שלב ב חינם

מתי מבחני מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>