קטגוריות
Uncategorized

תבניות של צורות מבחני מחוננים כיתה ב

תבניות של צורות מבחני מחוננים כיתה ב

מתכוננים למבחן מחוננים

ההכנה למבחן שלב א' מעניקה לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד יעבור הכנה למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. לפעמים, שווה לרשום את הילד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יהיה באווירה רגועה ולא לחוצה. קיימת חשיבות להעניק לילדיכם כל הזמן הרגשה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את הבחינה.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם להבין אודות תבניות של צורות מבחני מחוננים כיתה ב.

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, זה יכול להיות חוויה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבורו. על מנת ששלב ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

כאשר ילד באמת מחונן, ההכנה לקראת הבחינה תהיה פשוטה ומהנה עבורו. אם התלמיד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יתאמץ במה שמסובך מדי בשבילו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

  • התכוננות 24 שעות לפני המבחן: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהילד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, פארק, או אפילו מסעדה. חשוב מאד שהילד יישן בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, חטיף שוקולד ושתייה.

כשהוא לומד בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתמחה בסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. רצוי לתת לילד גם את החוג וגם לרכוש עבורו ערכת הכנה.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

ישנם גופים ומכונים למיניהם, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המועברים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בעבודה עם ילדים.

דרכים לדעת אם ילדיכם מחונן באמת

מאחר שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לעיתים, קורה מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן יכפו עליו את התהליך שלא בצדק.

מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המסקנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לקבל את הנבחן לתכנית מיוחדת לפי סף הקבלה שנקבע.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

יש לא מעט תלמידים חכמים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – ילדים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

כאן תמצאו מידע עשיר אודות תבניות של צורות מבחני מחוננים כיתה ב.

טוב לרשום גם את שאר האחים לחוגים שהם מחבבים. כדאי לשתף את האחים כמה שיותר בהכנות למבחן.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ורוצים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

במטרה לעזור לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבחן שלב א' נועד לסייע למורי בית הספר לאתר את התלמידים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. בתום בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל תשובה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו לבדוק את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

מסגרות לטיפוח ילדים מחוננים

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מקבלים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא תבניות של צורות מבחני מחוננים כיתה ב הינו מעסיק הורים רבים בארץ.

רוב המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. לרוב, ילדים מחוננים יוציאו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג אחר הצהריים, ולעיתים יזומנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כדי לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שמטרתם איתור מחוננים.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. המבחן שלב ב מחוננים מתקיים באמצעות מכון חיצוני לבית הספר וגם הוא מתקיים במתכונת קבוצתית.

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן א', הינו מורכב יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית בלחץ זמן. ההפניות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

שלב ב': הסינון האמיתי אחרי שלב א'

שלב א' של הבחינה היה סינון די ראשוני. ילדים המקבלים ציון עובר בשלב א', הינם בעלי יכולות ומוכשרים.

ההורים של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

אילו חלקים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על הילד לנחש את הפירוש המתאים למילה נתונה. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.
        1. שאלות בחשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה יש בעיות מילוליות בחשבון.

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל הילד למצוא מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

כיצד מעוררים אצל התלמיד את היכולת הנדרשת למבחן מחוננים

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. המדינה הוציאה לפועל מסגרות המעצימות את הכישורים של הילדים המחוננים.

צורת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. במטרה שהילד יפנים את אופן החשיבה, הוא צריך לקרוא דוגמאות של פתרונות הקיימים בערכות הכנה, וכך לחדד את יכולות החשיבה.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בנושא תבניות של צורות מבחני מחוננים כיתה ב.

עוד בנושא:

קורס הכנה למבחן מחוננים כיתה ו

מבחן לאיתור מחוננים כיתה א

מבחן צורות מחוננים שלב ב

דוגמא למבחן מחוננים לילדים

מבחן מחוננים שלב א דוגמה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>