קטגוריות
Uncategorized

מלים למבחן מחוננים

מלים למבחן מחוננים

הכנה למבחני מחוננים

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים להבין אודות מלים למבחן מחוננים.

בזמן התרגול, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו איך לגשת אל השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

דרך יעילה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. מומלץ להעניק לילד גם את החוג וגם לרכוש בשבילו ערכה.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לכוון את הילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חשוב ביותר שהילד ילמד באופן שיהיה לו נעים.

חשוב מאוד ששלב ההכנות יעבור באווירה כיפית ולא לחוצה. קיימת חשיבות להעניק לילדיכם לאורך כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את הבחינה.

כשילד באמת מחונן, ההכנה לפני הבחינה תהיה קלה ומענגת בשבילו. אם הילד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להבין שהתהליך אינו כל כך מתאים לילד, ומוטב שהילד לא יעמיק במה שמסובך מדי בשבילו, ועלול להוות לו טראומה.

ישנם אתרים ומכונים שונים, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בפעילויות עם ילדים.

  • הכנה יום טרם המבחן: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהילד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, קניון, או אפילו מסעדה. חשוב מאד שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', שוקולד ומים.

כשילד מתכונן לפני מבחן, ההכנה יכולה להיות חוויה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, היא יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. במטרה שההכנות יעברו בקלות על הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

מהו תלמיד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק עבורו?

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

ישנם ילדים רבים חכמים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – תלמידים בעלי ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק על מנת להוכיח לכל העולם שבנם "גאון". חשוב ביותר להבין בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז ורק אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

מכיוון שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

מבחני המחוננים יתבצעו בשני חלקים. התובנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית מסוימת על פי סף הקבלה שנקבע.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מחפשים מידע על מלים למבחן מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה שחיפשתם.

לאורך ימי ההתכוננות לבחינה, חשוב לתת לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. נכון לערב את האחים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

במטרה לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

בשלב ראשון, כל ילדי השכבה יעשו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מועבר בכיתה. לאחר בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל תשובה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו להעריך את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

הכנה למבחן מחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

רוב הילדים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. עבור נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג זה בילדותם.

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תמצאו מידע חשוב אודות מלים למבחן מחוננים.

לרוב, ילדים מחוננים מקבלים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג אחר הצהריים, ולפעמים יזומנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כאשר מכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים שלב ב'

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. מבחן מחוננים שלב ב' מתקיים באמצעות מכון חיצוני לבית הספר וגם הוא מתקיים באופן קבוצתי.

מבחן שלב ב' בוחן את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

מבחן המחוננים שלב ב' הוא המכריע

רוב הזמן, חלק נתון מהתלמידים הנרשמים למבחן של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אבל נבחנים בשל רצון של ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הוא מבחן הסינון הרלוונטי, הקובע מיהו באמת מחונן. סביר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יצליח לעבור גם את מבחן שלב א'.

על פי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו חלק מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה נתונה. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.
        1. שאלות בחשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות של חשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל הילד לנחש מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

איך לפתח אצל הילד את החשיבה הנזקקת למבחן מחוננים

צורת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. כשהילד יפתח את סגנון החשיבה הנזקקת לבחינה, התלמיד יצליח לפתור שוב ושוב תרגילים מסוג זה.

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. המדינה הוציאה לפועל תוכניות המטפחות את היכולות של התלמידים המחוננים.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש לא מעט שאלות בנושא מלים למבחן מחוננים.

עוד בנושא:

הורדה מבחני מחוננים כיתה ב שלב ב

איתור ילדים מחוננים בכיתה א

מסחני הכנה למיון מחוננים להורדה

תשובות למבחני מחוננים

דפי חזרה כיתה ח מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>