קטגוריות
Uncategorized

האם להתכונן למבחן מחוננים כיתה ב

האם להתכונן למבחן מחוננים כיתה ב

הכנה למבחן מחוננים

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם לדעת על האם להתכונן למבחן מחוננים כיתה ב.

חשוב ביותר שתהליך ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. במטרה שההכנות יעברו בקלות על התלמיד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

קיימים גופים ומכונים למיניהם, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

  • התכוננות 24 שעות טרם המבחן: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, קניון, או סתם פיצרייה. חשוב מאד שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', שוקולד ומים.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לתת לילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. חשוב ביותר שהתלמיד יתכונן בדרך שיהיה לו נעים.

דרך טובה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. אין סתירה בין התרומה של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

חשוב מאוד ששלב ההכנות יעבור באווירה כיפית ולא לחוצה. יש לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

כשתלמיד באמת מחונן, הלמידה לקראת המבחן תהיה קלה ומענגת בשבילו. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

מהו תלמיד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?

אין טעם לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

ישנם תלמידים רבים חכמים, אבל לא כולם מחוננים. אפשר לאתר רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק על מנת להראות לכל העולם שבנם "גאון". חשוב ביותר לזהות בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.

אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. התובנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לקבל את הנבחן לתכנית מסוימת על פי סף הקבלה שנקבע.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

טוב לרשום גם את הילדים האחרים לפעילויות שהם אוהבים. מומלץ לשתף את האחים כמה שיותר בהכנות למבחן.

כאן תקראו מידע רב אודות האם להתכונן למבחן מחוננים כיתה ב.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

על מנת לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, ייעודו להעריך את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

מבחן שלב א' נועד לעזור לסגל בית הספר לבחור את התלמידים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. בתום בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל הודעה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

הכנה למבחן מחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

רוב המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. לרוב, תלמידים מחוננים יוציאו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא מידע חשוב אודות האם להתכונן למבחן מחוננים כיתה ב.

על מנת לטפח את הילדים המחוננים, השיקה מדינת ישראל תוכניות מיוחדות, שייעודן להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. כשמכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

#p#כשיתבגר התלמיד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן זה בוחן את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

על סמך תוצאות מבחני שלב ב', יופנו אחוז מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

שלב א' של המבחן היה רק סינון ראשוני. סביר להניח שילד שהוא לא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בשאלות אלו, על הילד לנחש את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד לנחש מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות בנושא חשבון.

כיצד מעוררים אצל התלמיד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן המחוננים

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. על מנת שהתלמיד יפנים את סוג החשיבה, עליו ללמוד דוגמאות של פתרון תרגילים המופיעים בערכות הכנה, וכך לפתח את החשיבה.

כשילד מגיע לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא האם להתכונן למבחן מחוננים כיתה ב.

כשהילד יפתור בעיות פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בטבעיות להתמודד עם תרגילים מסגנון זה. המדינה הקימה מסגרות המטפחות את היכולות של הילדים המחוננים.

עוד בנושא:

האם מבחן מחוננים הוא אותו המבחן כל שנה

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ו

חוברת לימוד שלב ב מחוננים

תאריכי בחינה מחוננים כיתה ב

מבחן מחוננים שלב ראשון שאלות לדוגמא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>