קטגוריות
Uncategorized

איך מתכוננים למבחן מחוננים

איך מתכוננים למבחן מחוננים

חוגי הכנה למבחן לילדים מחוננים

אם אתם מחפשים אינפורמציה אודות איך מתכוננים למבחן מחוננים הגעתם לאתר הנכון.

ישנם גופים ומכונים למיניהם, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לתת לילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לעיתים, כדאי לשלוח את הילד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

שלב ההכנה של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד אכן מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

במהלך ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו כיצד להתמודד עם השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן המחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, היא יכולה להיות גם טראומה עבורו. מומלץ בחום לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

דרך מעולה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. מומלץ להעניק לתלמיד גם את החוג וגם לקנות בשבילו ערכה.

  • הכנה 24 שעות קודם הבחינה: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, פארק, או אפילו פיצרייה. הכרחי שילדיכם ילך לישון מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

יש להסביר לילד שאכן תהליך ההכנות הינו ארוך, אך התהליך שווה כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. כדאי ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

מהו ילד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק בשבילו?

מאחר שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא מאולצת, הורה שאינו מעוניין שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב ביותר להבין בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המבחנים לא תוכננו על מנת להעריך את מגוון המיומנויות של התלמידים, אלא כדי לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.

יש ילדים רבים נבונים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – ילדים בעלי ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מחפשים מידע על איך מתכוננים למבחן מחוננים? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

במהלך תקופת ההתכוננות למבחן, חשוב להעניק לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. נכון לשתף את ילדיכם האחרים כמה שיותר בלימוד למבחן.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו לבדוק את מידת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

בשלב א', כל ילדי הכיתה יעברו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מתקיים בכיתה. בתום בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל הודעה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

במטרה לסייע לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מסגרות העשרת ילדים מחוננים

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו מידע חשוב אודות איך מתכוננים למבחן מחוננים.

על מנת להעצים את הילדים המחוננים, הקימה מדינת ישראל מסגרות ייחודיות, שייעודן להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. על מנת לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים צבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סוג החשיבה הנדרשת. לרוב, תלמידים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

#p#כאשר יתבגר הילד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל יחסית בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הוא מורכב יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית תחת לחץ זמן. ההפניות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. המבחן שלב ב מחוננים מועבר באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה מועבר במתכונת קבוצתית.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

ההורים של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

רוב הזמן, חלק מסויים מהילדים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אבל נבחנים בעקבות דרישה של ההורים, ולכך, שלב ב' של מבחן המחוננים הינו מבחן האיתור הרלוונטי, המכריע מיהו מחונן. תלמידים שמצליחים בשלב א', מוכח שהם נבונים ומוכשרים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. שאלות בחשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה ישנן בעיות מילוליות בחשבון.
        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך למצוא מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

כיצד מפתחים אצל התלמיד את החשיבה הנזקקת למבחן המחוננים

יכולת חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. כאשר התלמיד יפתח את צורת החשיבה הנזקקת לבחינה, הילד יוכל לפתור פעם אחר פעם תרגילים אלו.

תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בנושא איך מתכוננים למבחן מחוננים.

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. אם לא עוזרים לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם תלמידים עלולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

עוד בנושא:

איך מתכוננים למבחן מחוננים

מבחני מחוננים שלב ב

כיתה ג מבחן מחוננים

מחוננים שלב ב

דוגמא למבחן שלב ב מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>