קטגוריות
Uncategorized

הנחיות למבחן מחוננים

הנחיות למבחן מחוננים

תוכניות הכנה למבחנים לילדים מחוננים

גם כשלומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בפעילויות עם ילדים.

ישנה חשיבות גדולה שתהליך ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. ניתן לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם להבין על הנחיות למבחן מחוננים.

  • הכנה 24 שעות טרם המבחן: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, קניון, או אפילו מסעדה. הכרחי שילדיכם יישן מוקדם ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד לבחינה בכריך, שוקולד ושתייה.

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יעבור באווירה רגועה ולא לחוצה. כדאי ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

ההתכוננות לשלב א' נותנת לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יתכונן למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. לעיתים, מומלץ לרשום את התלמיד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

דרך טובה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. לא קיימת סתירה בין התרומה של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

כאשר תלמיד באמת מחונן, ההכנה לפני המבחן תהיה פשוטה ומהנה עבורו. אם התלמיד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ומוטב שהתלמיד לא יעמיק במה שמסובך מדי בשבילו, ועשוי להוות לו טראומה.

מבחן מחוננים: אך ורק כשהתלמיד באמת מחונן?

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

מכיוון שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא מאולצת, הורה שאינו מעוניין שילדו ייבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לעיתים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן יכפו עליו את התהליך שלא בצדק.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסי פנייה מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המסקנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לצרף את הנבחן לתכנית נתונה לפי סף הקבלה שהוחלט.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

צריכים אינפורמציה על הנחיות למבחן מחוננים? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

במהלך תקופת ההכנות לבחינה, מומלץ לתת לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. נכון לערב את ילדיכם האחרים כמה שיותר בלימוד למבחן.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

בשלב ראשון, כל ילדי הכיתה יעברו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמועבר בבית הספר. מבחן מחוננים שלב א בוחן במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם בתחום החשבון.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו להעריך את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

במטרה לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הילד יגיע מוכן פסיכולוגית למבחן הפסיכומטרי כשיגדל

#p#כשיגדל התלמיד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מספר תוכניות העשרה למחוננים יועברו כחוג אחר הצהריים, ולעיתים יוזמנו הילדים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כאשר מכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

רוב הילדים המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בשביל ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה קל עבורם מאחר שכבר עברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

נושא הנחיות למבחן מחוננים הינו מעסיק לא מעט הורים בישראל.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן שלב ב' בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

שלב ב': המבחן האמיתי אחרי שלב א'

רוב הזמן, חלק מסויים מהתלמידים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אבל נבחנים בשל דרישה של ההורים, ולכן, שלב ב' של המבחן הוא מבחן האיתור האמיתי, המכריע מיהו באמת מחונן. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', הם נבונים ומוכשרים.

על סמך תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו אחוז מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך לנחש מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.
    1. שאלות חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה יש בעיות מילוליות בחשבון.

כיצד לעורר אצל הילד את החשיבה הנזקקת למבחן מחוננים

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. אם לא עוזרים לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם תלמידים יכולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

יכולת חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. במטרה שהילד יפנים את אופן החשיבה, עליו ללמוד דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה, וכך לחדד את צורת החשיבה.

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לדון על הנושא הנחיות למבחן מחוננים.

עוד בנושא:

מלים למבחן מחוננים

דוגמא מבחן מחוננים כיתה ג& 39

מבחני איתור מחוננים שלב א& 39

מבחני מחוננים מבחן לדוגמא

מבחן מחוננים שלב ב pdf

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>