קטגוריות
Uncategorized

שאלות ידע כללי מבחן מחוננים

שאלות ידע כללי מבחן מחוננים

להפוך את ההכנה למבחן מחוננים לקלה ומהנה

דרך מעולה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. מומלץ להעניק לילד גם את החוג וגם לרכוש עבורו ערכת הכנה.

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לתת לילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לפעמים, שווה לשלוח את הילד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

יש להגיד לילד שאמנם תהליך ההכנה הינו ארוך, אבל זה כדאי כי לאחר שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. חשוב לתת לילד כל הזמן הרגשה שהוא חכם, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את הבחינה.

ישנה חשיבות גבוהה ששלב ההכנה של הילד למבחני המחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. על מנת ששלב ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

במהלך ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו איך לגשת אל השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?

כשתלמיד באמת מחונן, הלמידה לפני המבחן תהיה קלה ומענגת בשבילו. אם הילד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להבין שתהליך זה אינו כל כך מתאים לילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יעמיק במה שקשה מדי בשבילו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

אם אתם מחפשים אינפורמציה על שאלות ידע כללי מבחן מחוננים הגעתם לאתר הנכון.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

  • התכוננות יום טרם הבחינה: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, קניון, או סתם פיצרייה. חשוב שהילד יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', שוקולד ומים.

מהו ילד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק בשבילו?

יש תלמידים רבים נבונים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. ניתן לזהות רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

מאחר שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

מבחני המחוננים יתבצעו בשתי חלקים. המסקנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לצרף את התלמיד לתכנית מיוחדת על פי סף הקבלה שהוחלט.

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק כדי להוכיח לכולם שבנם "מחונן". לפעמים, קורה מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך שלא בצדק.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

צריכים מידע על שאלות ידע כללי מבחן מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

לאורך ימי ההכנות לבחינה, חשוב להעניק לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. כדאי לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

תוכן המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו להעריך את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא ילד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

על מנת לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

בשלב ראשון, כל תלמידי הכיתה יעברו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמתקיים בבית הספר. בסוף בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל תשובה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הילד יגיע מוכן פסיכולוגית למבחן הפסיכומטרי כשיתבגר

נושא שאלות ידע כללי מבחן מחוננים הינו מעסיק הורים רבים בישראל.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהצבא ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. בשביל ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יועברו כחוג בשעות הצהריים, ולעיתים יוזמנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. על מנת לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

לרוב, ילדים מחוננים מקבלים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן זה בוחן את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

מבחן מחוננים שלב א' היה סוג של סינון ראשון. סביר להניח שילד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יצליח לעבור גם את מבחן שלב א'.

ההורים של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. שאלות בחשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה מוצאים שאלות מילוליות בנושא חשבון.

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך למצוא מה הצורה החסרה. סדרות: מציגים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים תרגילים על פירוש מילים: בשאלות אלו, על הילד לבחור את הפירוש המתאים למילה מסוימת. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

כיצד מעוררים אצל הילד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. המדינה הוציאה לפועל מסגרות המטפחות את הכישורים של הילדים המחוננים.

כשילד מגיע לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים להיות עסוקים בנושא שאלות ידע כללי מבחן מחוננים.

צורת חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. כשהילד יחדד את סגנון החשיבה הנזקקת למבחן, הילד יצליח לפתור פעם אחר פעם תרגילים מסוג זה.

עוד בנושא:

מחוננים שלב ב כיתה ב שאלות מילוליות

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ג שלב ב

מבחן איתור מחוננים חטיבת ביניים

מבחן לדוגמה סינון מחוננים

אבחון ילדים מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>