קטגוריות
Uncategorized

צורות מחוננים כיתה ב

צורות מחוננים כיתה ב

שלב ההכנות: אינדיקציה עבור ההורים

כשהוא לומד בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתמחה באופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. לא קיימת סתירה בין התרומה של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

ההתכוננות למבחן שלב א' נותנת לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יתכונן לשלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט משום שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. חשוב ביותר שהתלמיד ילמד בדרך שיהיה לו חוויתי.

במהלך התרגול, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו איך להתמודד עם השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה כיפית. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בעבודה עם ילדים.

חשוב ביותר ששלב ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. ניתן לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יעבור באווירה כיפית ולא מתוחה. קיימת חשיבות להעניק לילדיכם כל הזמן הרגשה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את הבחינה.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים להבין על צורות מחוננים כיתה ב.

  • הכנה יום טרם המבחן: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: גן שעשועים, קניון, או סתם מסעדה. הכרחי שהילד יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, שוקולד ושתייה.

כאשר תלמיד באמת מחונן, הלמידה לפני הבחינה תהיה פשוטה ומענגת בשבילו. במידה והתלמיד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להסיק שהתהליך אינו כל כך מתאים לילד, ומוטב שהילד לא יעמיק במה שקשה מדי עבורו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

מהו ילד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק בשבילו?

מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שאינו מעוניין שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לעיתים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך בכוח.

ישנם לא מעט ילדים נבונים, אבל לא כולם מחוננים. ניתן לאתר סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד תינוק.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. התובנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לקבל את הנבחן לתכנית מסוימת לפי סף הקבלה שנקבע.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

צריכים מידע אודות צורות מחוננים כיתה ב? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

טוב לרשום גם את שאר האחים לפעילויות שהם מחבבים. נכון לערב את האחים כמה שיותר בהכנות למבחן.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

במטרה לעזור לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולנמק את רצונם.

המבחן הראשון מטרתו לעזור למורי בית הספר לאתר את התלמידים בעלי כישורים בכיתה. מבחן שלב א' בוחן בעיקר את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו להעריך את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

התלמיד יגיע מוכן פסיכולוגית למבחן הפסיכומטרי כשיגדל

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תמצאו מידע חשוב אודות צורות מחוננים כיתה ב.

מרבית התלמידים המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, ילדים מחוננים יקבלו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

#p#כאשר יתבגר התלמיד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי פשוט עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

על מנת לטפח את התלמידים המחוננים, השיקה מדינת ישראל מסגרות ייחודיות, שמטרתן להעניק העשרה לילדים מחוננים. כאשר מכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

שלב ב' של מבחן המחוננים

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. מבחן שלב ב' מתקיים דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף הוא מתקיים במתכונת קבוצתית.

מבחן שלב ב' בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

מבחן מחוננים שלב ב' הוא הקובע

לרוב, אחוז נתון מהתלמידים הניגשים למבחן של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אך ניגשים בעקבות דרישה של ההורים, ולכך, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן הסינון הרלוונטי, המכריע מיהו מחונן. תלמידים שעוברים את שלב א', הם חכמים ומוכשרים.

ההורים של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה מוצאים שאלות מילוליות של חשבון.
        1. בעיות מילוליות תרגילים על משמעות מילים: בחלק הזה, על הילד לנחש את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד לנחש מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.

איך מפתחים אצל התלמיד את החשיבה הנזקקת למבחן המחוננים

צורת חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. כאשר הילד יחדד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן, התלמיד יצליח לפתור פעם אחר פעם תרגילים מסוג זה.

כשילד מגיע לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים להיות עסוקים בנושא צורות מחוננים כיתה ב.

כאשר הילד יפתור בעיות שוב ושוב, הילד יוכל בפשטות להתמודד עם שאלות מסגנון זה. המדינה הוציאה לפועל מסגרות המטפחות את היכולות של התלמידים המחוננים.

עוד בנושא:

מבחן שלב ב מחוננים כיתה ג

מבחן סינון מחוננים שלב ב

מבחן מחוננים לדוגמא בחינם

מבחן מחוננים כיתה ב תרגול און ליין ערכת היכרות

מחוננים שלב א

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>