קטגוריות
Uncategorized

לעבור בחינה שלב א מחוננים

לעבור בחינה שלב א מחוננים

הכנה נפשית של הילד למבחני מחוננים

בזמן התרגול, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו איך להתמודד עם השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

חשוב מאוד ששלב ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. מומלץ לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יעבור באווירה כיפית ולא לחוצה. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

ההכנה לשלב א' מעניקה לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד ילמד למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. חשוב מאוד שהתלמיד יתכונן באופן שיהיה לו נעים.

כאשר הוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. לא קיימת סתירה בין התרומה של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

קיימים אתרים ומכונים למיניהם, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בעבודה עם ילדים.

  • התכוננות יום קודם המבחן: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהילד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, פארק, או אפילו פיצרייה. חשוב שהילד יישן מוקדם ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, שוקולד ומים.

שלב ההכנה של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם הילד באמת מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

אם אתם צריכים מידע אודות לעבור בחינה שלב א מחוננים הגעתם למקום הנכון.

מבחן מחוננים – רק כשהתלמיד באמת מחונן?

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסי פנייה מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – ילדים המקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המסקנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לצרף את הנבחן לתכנית מיוחדת על פי סף הקבלה שהוחלט.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.

מכיוון שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא רוצה שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק כדי להוכיח לכל העולם שבנם "גאון". חשוב ביותר לזהות בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

לאורך ימי ההתכוננות למבחן, מומלץ לתת לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. נכון לשתף את האחים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

צריכים מידע אודות לעבור בחינה שלב א מחוננים? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

כדי לעזור לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

תוכן המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו לבדוק את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו ילד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

מבחן שלב א' מטרתו לסייע למורי בית הספר לבחור את התלמידים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. לאחר בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל הודעה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הכנה למבחן מחוננים = הכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

בדרך כלל, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

רוב התלמידים המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. עבור נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יועברו כחוג אחר הצהריים, ולעיתים יזומנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כדי לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

נושא לעבור בחינה שלב א מחוננים הינו מעסיק לא מעט הורים בארץ.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן זה בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב' הינו המכריע

רוב הזמן, אחוז מסויים מהילדים הנרשמים למבחן של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אך ניגשים בגלל דרישה מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הינו מבחן האיתור האמיתי, המכריע מיהו באמת מחונן. סביר להניח שילד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יעבור בהצלחה גם את שלב א'.

לפי תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו חלק מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות בנושא חשבון.
        1. בעיות מילוליות שאלות על פירוש מילים: בחלק הזה, על הילד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד למצוא מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.

כיצד לעורר אצל הילד את היכולת הנזקקת למבחן מחוננים

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. במידה ולא יעזרו לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם תלמידים יכולים להשתעמם ולהתעסק במעשי שטות.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש הרבה שאלות בנושא לעבור בחינה שלב א מחוננים.

במטרה שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, הילד צריך לפתח יכולת חשיבה מסוימת. כאשר הילד יפתח את צורת החשיבה הנזקקת למבחן, הילד יצליח לפתור שוב ושוב תרגילים אלו.

עוד בנושא:

איך מאתרים ילדים מחוננים

קורס הכנה למבחן מחוננים שלב ב

מבחן מחוננים שלב ב להורדה

מבחני חשבון לכיתה ג מחוננים

שאלות מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>