קטגוריות
Uncategorized

ספר הכנה למבחן לילדים מחוננים

ספר הכנה למבחן לילדים מחוננים

חוגי הכנה למבחן לילדים מחוננים

אם אתם צריכים מידע אודות ספר הכנה למבחן לילדים מחוננים הגעתם לאתר הנכון.

יש להגיד לילד שאמנם תהליך ההכנה הינו ארוך, אך התהליך שווה כי אחרי שיצליח במבחן, יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. יש לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

שיטה יעילה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. אין סתירה בין החשיבות של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לתת לילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. לעיתים, מומלץ לרשום את התלמיד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

שלב ההכנה של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד באמת מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

ישנה חשיבות גבוהה שתהליך ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. ניתן לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

  • התכוננות יום קודם הבחינה: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, פארק, או אפילו מסעדה. חשוב שילדיכם יישן מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

מבחן לאיתור מחוננים: אך ורק כאשר התלמיד באמת מחונן?

מכיוון שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. התובנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית מיוחדת על פי סף הקבלה שהוחלט.

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

ישנם לא מעט תלמידים נבונים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. בדרך כלל, אות למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – תלמידים בעלי ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחן, רק כדי להוכיח לכל העולם שבנם "גאון". לעיתים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך שלא בצדק.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

מומלץ לרשום גם את שאר האחים לפעילויות שהם מחבבים. טוב לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

כאן תמצאו מידע רב אודות ספר הכנה למבחן לילדים מחוננים.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

כדי לסייע לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

מבחן שלב א' נועד לסייע למורי בית הספר לבחור את הילדים בעלי כישורים בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בודק במיוחד את הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו להעריך את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו ילד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

תוכניות לטיפוח תלמידים מחוננים

על מנת להעצים את התלמידים המחוננים, השיקה מדינת ישראל תוכניות מיוחדות, שנועדו לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כשמכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא מידע חשוב על ספר הכנה למבחן לילדים מחוננים.

#p#כאשר יתבגר התלמיד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם צורת החשיבה הנצרכת. עבור נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג זה בילדותם.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן שלב ב' בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות לשלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן המחוננים שלב ב' הוא הקובע

ההורים של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

שלב א' של הבחינה היה רק סינון ראשוני. תלמידים שמצליחים בשלב א', מוכח שהם חכמים ומוכשרים.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על התלמיד לבחור את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד למצוא מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה מוצאים שאלות מילוליות בחשבון.

איך לפתח אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת למבחן המחוננים

כשהילד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בקלות רבה להתמודד עם תרגילים מסוג זה. אם לא יעזרו לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם ילדים עלולים לאבד עניין ולהתעסק במעשים שטותיים.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בנושא ספר הכנה למבחן לילדים מחוננים.

בשביל שהילד יצליח במבחן, על הילד לפתח חשיבה מיוחדת. על מנת שהתלמיד יבין את אופן החשיבה, הוא צריך ללמוד דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה, וכך לחדד את החשיבה.

עוד בנושא:

מבחני איתור מחוננים דוגמא

הכנה למבחני מחוננים כיתה ב שלב א חוג

מבחן דוגמא מחוננים כיתה ב

מחוננים במתמטיקה כיתה ב

מבחן חוזר מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>