קטגוריות
Uncategorized

מתי מתקיים מבחן איתור מחוננים שלב ב

מתי מתקיים מבחן איתור מחוננים שלב ב

הופכים את ההכנה למבחן מחוננים לקלה ומהנה

שיטה טובה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. לא קיימת סתירה בין התרומה של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יעבור באווירה כיפית ולא לחוצה. קיימת חשיבות לתת לילדיכם כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את הבחינה.

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המועברים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בפעילויות עם ילדים.

כשתלמיד באמת מחונן, הלמידה לפני הבחינה תהיה פשוטה ומהנה בשבילו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

חשוב מאוד ששלב ההכנות של הילד למבחני המחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. ניתן לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

אם אתם צריכים אינפורמציה אודות מתי מתקיים מבחן איתור מחוננים שלב ב הגעתם למקום הנכון.

  • התכוננות יום קודם המבחן: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהילד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, פארק, או סתם מסעדה. חשוב שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד למבחן בכריך, שוקולד ושתייה.

ההתכוננות לשלב א' נותנת לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יעבור הכנה למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. לפעמים, שווה לרשום את התלמיד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

מהו תלמיד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק בשבילו?

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

מבחני המחוננים יתבצעו בשני שלבים. מבחני המחוננים לא תוכננו כדי להעריך את כלל המיומנויות של הילדים, אלא על מנת לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

לא מועיל לשלוח תלמיד חולה למבחנים, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסי פנייה נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – ילדים בעלי ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב ביותר לזהות בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

כאן תקראו מידע עשיר אודות מתי מתקיים מבחן איתור מחוננים שלב ב.

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

לאורך ימי ההתכוננות לבחינה, מומלץ להעניק לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. כדאי לשתף את האחים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

בשלב א', כל תלמידי השכבה יעברו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמועבר בכיתה. בתום בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל תשובה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ומעוניינים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

על מנת לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו לבדוק את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

התלמיד יגיע מוכן נפשית לקורס הפסיכומטרי כשיתבגר

נושא מתי מתקיים מבחן איתור מחוננים שלב ב הינו מטריד לא מעט הורים בארץ.

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולפעמים יזומנו הילדים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כאשר מכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מוציאים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

רוב המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. לרוב, ילדים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. השלב השני של המבחן מועבר באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם הוא מתקיים באופן קבוצתי.

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הוא קשה יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית בלחץ זמן. ההפניות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

שלב א' של מבחן המחוננים היה רק סינון ראשוני. ילדים שמצליחים בשלב א', הם בעלי יכולות ומוכשרים.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה מוצאים שאלות מילוליות בחשבון.
        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד למצוא מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.

איך לעורר אצל הילד את היכולת הנדרשת למבחן מחוננים

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. במידה ולא יעזרו לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם ילדים עלולים לאבד עניין ולהתעסק במעשי שטות.

יכולת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. במטרה שהתלמיד יפנים את סוג החשיבה, עליו לקרוא דוגמאות של פתרונות הקיימים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את החשיבה.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בעניין מתי מתקיים מבחן איתור מחוננים שלב ב.

עוד בנושא:

דוגמה למבחן מחוננים

בחינות מחוננים

אוצר מילים למבחן מחוננים

מבחני איתור מחוננים שלב א& 39

מבחן לאיתור מחוננים לדוגמא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>